Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - Kefasz

#351
Albo składnia przestawna, czyli:
Cud żywy, nad podziwy
bo Jej Wielmożność u Boga;
Przechwalebna Panna czysta - Matka Chrysta Przebłoga
#352
Cytat: braciszek m w 21-08-2007, 23:18:28
CytatBogurodzicę a lud wstaje,
a czemu na stojąco?? To już nie hymn narodowy. Pytam, bo się nie znam.
Jak najbardziej to Bogurodzica jest hymnem narodowym. Dla rozróżnienia, Mazurek Dąbrowskiego traktuję jako hymn państwowy.
#353
Zauważam brak symetrii między wersją Mioduszewskiego a wersją Siedleckiego. U Mioduszewskiego jest więcej zwrotek a mnie momentów. Wydaje się, że sugeruje to śpiew ciągły - bez komunji więrnych. Zastanawia Credo. Odmawia się je w niedziele i święta, tudzież na Roratach. Czyżby śpiewano te zwrotki na codziennych roratach? Czy byłby czas na zaśþiewanie zwrotek offertorium? Podzielę się moim doświadczeniem z inną piesnią mszalną, Boże lud twój.. Otóż na mszy której xiądz nie czyta credo, credo pieśni + z rąk kapłańskich z powtórami drugiej części zwrotki doskonale pasowało czasowo do samego księżowskiego offertorium. Księża szybko recytują credo. Czyżby wracał celebrans do sedilli, żeby kościół mógł wyśpiewać zwrotkę pieśni mszalnej do końca, tak jak w czasie sumy?
#354
A kto to mógłby skąd wyrwać?
#355
Przeszkadzają. Wkurzają, irytują, zwracają uwagę, szpecą, zaśmiecają ołtarz. Psuja dobry smak, a zmorą jest łorganista/xiądz klikający w czasie nabożeństwa.
#356
Daj Boże!
Dzisiaj mamy wyobrażenie, że pieśni dotyczące religji śpiewa się w czasie Mszy świętej. Pogląd ten ugruntował Sobór W(i)atykański II i jego reformy. W rzeczywistości, jeszcze u progu wieku XIX pieśni były śpiewanie POZA mszami. Na mszy była łacina, chóry, organy. Pieśni nabożne na processyje, przed sumą, przed nieszporem.
Zresztą Mizerna cicha to nowa kolęda, z połowy XIX wieku.
W praktyce śpiewano dużo, dużo więcej niż dzisiaj. Śpiewano w domu przy pracy, darciu pierza, obieraniu ziemniaków, przewijaniu dzieci. To kobiety miały dużo więcej sposobności żeby śpiewać.
I jeszcze jedno. Raczej nie zmieniano pieśni. Jeśli została przerwana, to ją kontynuowano po przerwie.
W ten sposób w zeszłym roku na rozpoczęcie pielgrzymki trydenckiej śpiewaliśmy w czasie mszy Zdrowaś Marya Bogarodzico, z przerwami na ewangelję, przeistoczenie, i ecce agnus. Po mszy dośpiewaliśmy resztę zwrotek i pielgrzymka ruszyła.
#357
W polskim tłumaczeniu "Ofiarujmy chwałę w wierze" jest zachowane tłumaczenie tej strofy.
Wierzmyż swiętej białogłowie, bardziej niż złych żydów mowie.
#358
Tak, śpiewają na inną melodyę, z Kongresówki. A konkretnie z północnego Mazowsza, kurpiowskiej Puszczy Zielonej. Przypuszczam, że z parafji nowogródzkiej.
#359
Który złoty ołtarz większy?
#360
czyli nomen omen samej  "góry"?
#361
Gdy śpiewałem ostatnio pewną pieśń o żydach spychających Pana Jezusa do rzeki, natchnęło mnie, iż żyd w pieśni jest figurą niewiernego człowieka-grzesznika. Czyli pamięć o zaprzaństwie żydowskiem usilnie wzbudzana przez dosadne określenia ma przestrzegać przed niewiernością Bogu. Wpisuje się to w figurację Izraela = Kościoła; Synagogi = niewierności, ślepoty grzesznych żydów. Czyli:
Bije, popycha grzesznik nieposkromiony
Nielitościwie z tej i owej strony.
grzech=zaprzaństwo=żydostwo
działa w obie strony
#362
Prośby o pomoc / Odp: GODZINKI
19-08-2012, 22:16:35
Mogą panowie zaznaczyć które godzinki są pisane wierszem pod który melodyę Godzinek o NP NMP?
#363
pieśń 894

Ufam w Bogu w nieszczęściu mem,
Że On mnie pocieszy,
A w tak wielkim żalu moim,
Łaskawie rozśmieszy.

Obróci mój płacz w wesele,
Przydawszy rozkoszy;
Nich potężna i zła chwila,
Łatwo ją rozproszy.

Sam ja nie wiem, zkąd wiatr wstanie,
Ku wdzięcznej ochłodzie;
Już upadam ze wszystkich stron,
Będąc na swobodzie.

Nadzieja mi sama ufa,
Myśl mi naprawuje,
I ukazuje do Pana,
Co wszystkiem szafuje.

Choćbym się ja pod ziemię skrył,
I tam Ty mnie znajdziesz,
Choćbym się też w skale zawarł,
I tam mnie dosiężesz.
#364
Relacja z nowyruchiturgiczny.pl

"czwartek, 14 czerwca 2012
Boże Ciało w Instytucie św. Filipa Neri
Prezentujemy fotorelację z uroczystej Mszy świętej i procesji Bożego Ciała sprawowanej przez kapłanów berlińskiego Instytutu św. Filipa Neri. Uroczystość miała miejsce w niedzielę, 10 czerwca 2012.

W uroczystej celebrze uczestniczyło ok. 150 osób. Podczas mszy chór Palestrina Ensemble wykonał mszę Missa Pange Lingua Josquina des Preza. Przy czterech ołtarzach udzielono błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem według rytuału dla diecezji wrocławskiej z roku 1891."

podtwierdza, że dawne rytuały i zwyczaje diecezjalne pozostają w mocy.
#365
Adam Strug wraz z kompanią śpiewają na warszawskich Bielanach w niedziele czerwca one godzinki przed sumą, od 10.10.
#366
Dlaczego dwa razy święcone palmy? Czemu procesja wewnątrz? Po co wszystkie wersy traktusu?
-> to tylko ciekawość :)
#367
A to znalazłem w Bibliotece narodowej:

Autor Polkowski, Ignacy (1833-1888). 
Tytuł Processionale ad normam S. Romanae Ecclesiae concinnatum : Usui Eccl. Cath. Cracovien. accomodatum / edidit Ignatius Polkowski.


Adres wydawniczy [S.l. : s.n., ca 1880].


 
LOKALIZACJA  SYGNATURA  UWAGA  STATUS 
MAG MUZYKALIÓW   Mus.II.16.505     
Opis fizyczny 43 s. ; 26 cm.
Uwagi Naśladownictwo średniowiecznego rkp. wzgl. druku.
Hasło przedmiotowe Śpiewy liturgiczne 
Muzyka religijna -- Polska 
Księgi liturgiczne 

#368
Proponuję spisanie wszystkich ksiąg, które oparte są na potrydenckiej formie chorału w Polsce, czyli na tzw. edycji Piotrkowczyka. (przed Zygmuntem III drukarzem  był Jan Januszewski, po soborze większość xiąg kupowano w Rzymie)

Obradujące po Soborze Trydenckim w Piotrkowie Trybunalskim Synody Prowincji Polskiej wśród licznych ustaw dotyczących zaprowadzenia porządku posoborowego w Rzeczypospolitej, zajęły się między innymi sprawą muzyki kościelnej. Otóż na podstawie ksiąg katedry krakowskiej  nakazano wydać nową, ogólnosarmacką edycję ksiąg liturgicznych  do śpiewu. Wydrukiem zajął się mistrz Andrzej Piotrkowczyk, drukarz krakowski, stąd nazwa całej edycji. Składała się z następujących ksiąg głównych:



Rytuał i
Procesjonał


Antyfonarz wraz ze psałterzem i hymnarzem
Antiphonarium iuxta ritum Breviarii Romani, ex decreto sacrosancti concilij Tridentini restituti et Pij V. Pontificis maximi iussu editi: ad uniformem ecclesiarum, per universas Regni Poloniae provincias, usum congestum, aecommodatum; auctoritate et consensu Illustriss. et Reverendissimorum DD. archiepiscopi Gnesnensis et provincialium Regni Poloniae episcoporum editum. 2-da editio correctior et auctior. Cum supplemento de Sanctis noviter Breviario Romano per S. Sedem apostolicam insertis.
tu więcej: http://www.estreicher.uj.edu.pl/staropolska/baza/46252.html
a to ciekawe: http://ustc.ac.uk/index.php/record/240238
garść historii: http://www.eduteka.pl/doc/antyfonarz


Graduał

U schyłku XVII wieku rodzinna drukarnia Piotrkowczyków stała się własnością Uniwersytetu, który przejął wydawanie ksiąg kościelnych. Po rozbiorach owa działalność zamieraz, za to w każdej części kraju miejscowi duchowni, zaniepokojeni zanikaniem śpiewu kościelnego wydają kancyonały.

Dotychczas natrafiłem na:
KANCJONAŁY KOŚCIELNE ŁACIŃSKIE

   Cantionale ecclesiasticum complectens ea omnia, quae in ecclesiis, praecippue parochialibus, passim decantari solent : cum adjecta brevi et facili ad cantum choralem instructione.
Varsaviae : Congregationis Miss. ad S. Crucem, 1825.    Wydanie     Ed. 2.
http://books.google.pl/books/about/Cantionale_ecclesiasticum_complectens_ea.html?id=rkNEmwEACAAJ&redir_esc=y


Cantionale ecclesiasticum. Leopoli : J. Millikowski, 1845.


Cantionale locupletissimum nec non Processionale ecclesiasticum : continens ea omnia cantica, quibus ecclesia catholica per annum praecipue in provincia polonica uti solet : ex veteribus hujusmondi operibus per Poloniam usitatis fideliter desumpta / per Mathiam Dembiński, organoedum ad esslesiam archicathedralem posnaniensiem. Posnaniae : proprietas auctoris, 1850, Maciej Dębiński
pierwsze wydanie 1847 - zdjęcia tu http://www.fotosik.pl/aukcje/aukcjaPro.php?aucId=156713&id=3c92d2d06276cdd6.html


Cantionale ecclesiasticum complectens ea quae in ecclesiis per poloniam praescripto synodorum decantari solent cum instructione ad cantum choralem x Pawła Rzymskiego, Warszawa 1856 - 1 wydanie bodaj w 1830


Cantionale ecclesiasticum complectens ea quae in ecclesiis per poloniam ex praescripto synodorum provincialium decantari solent cum isntructione ad cantum choralem illustr. ac rever. domini loci ordinarii vilnen. jussu ad normam processionalis cracoviensis adornatum ac editum M.  Herburtt Vilnae 1856 ilustracje: http://www.aukcjoner.pl/gallery/008212740-.html#I5


Cantionale ecclesiasticum : complectens ea, quae in ecclesiis per Poloniam ex praescripto Synodorum decantari solent : cum plenis melodiis ad usitatiores cantus, nec non instructionibus ad ediscendum cantum choralem / adcurante Eduardo Tupalski.    Vilnae : Ruben Rafałowicz, 1856


Cantionale Ecclesiasticum : Editio altera auctior et correctior. Vilnae : J. Zawadzki , 1862.


Cantionale ecclesiasticum : in quo omnia quaecumque secundum almae ecclesiae catholicae ritum in singulis ecclesiis parochialibus, praesertim polonicis, per totum cantari solent annum : ex variis antiquisque libris: pontificali sc. et graduali, nec non ex directorio chori, antiphonali atque processionali, a synodis ecclesiae polonicae provincialibus approbatis, fideliter collectum et ad usum sacerdotum aeque cantorum cum brevi ad cantum choralem instructione Gnesnae : J. B. Lange, 1864.


   Śpiewnik kościelny = Cantionale ecclesiasticum : pieśni, hymny, antyfony, nieszpory etc. z melodyami oraz objaśnienia tyczące się świąt i obrzędów Kościoła Rzymsko-Katolickiego / ułożył Romuald Zientarski podług Muzyki kościelnej, choralnej i figuralnej. Warszawa : s.n., 1870


Cantionale ecclesiasticum complectens ea, quae in ecclesiis per Poloniam [...] decantari solent : cum instructione ad cantum choralem : ad normam processionalis cracoviensis adornatum et editum. Vilnae : J. Zawadzki, 1878.


Cantionale Ecclesiasticum, complectens ea omnia, quae in Ecclesiis parochialibus, praesertim Polonicis, secundum ecclesiae catholicae ritum per totum decantari solent annum... / per Leonardum Solecki, Leopoli, 1878



   Cantionale ecclesiasticum : ad usum ecclesiarum poloniae juxta decreta synodorum praesertim synodi petricoviensis cum adnotationibus caeremoniarum et instructione ad cantum choralem : nec non lamentationibus majoris hebdomadae / sumptibus et proprietas Joannis Siedlecki. Cracoviae : typis Universitatis Jagellonicae, 1886.


Cantionale ecclesiasticum : ad normam ritualis sacramentorum petricoviensis nec non aliorum antiquorum librorum gradualis scilicet, antiphonarii, processionalis et psalterii cura synodorum provinciae Gnesnensis editorum et juxta novissima ss. congregationum rituum ac Indulg. decreta emendatorum cum praecibus intonationibus Missae et Officii Divini / ed. Jos. Surzyński ss. theol. magister.    Posnaniae : J. Leitgeber, 1897.


Directorium cantus choralis seu Cantionale ecclesiasticum adauctum / cura e. studio Alexandri Waszkiewicz Vilnae : Sumpt. Propriis Auct. ; Varsaviae : Sadowski, 1899-1902
tutaj licytacja: http://allegro.pl/cantis-choralis-zbior-piesni-liturgia-1899-unikat-i7088947403.html#thumb/6
DIRECTORIUM  CANTUS CHORALIS  seu  Cantionale ecclesiasticum adauctum  pod redakcją Aleksandra Waszkiewicza  Vilnae - Varsaviae  Wilno-Warszawa  1899-1902




Stron 692 (dodatek:182) oprawa twarda (najprawdopodobniej skóra) tekst: łacina, j. polski    zapis nutowy 4-linia
Na końcu całej księgi, jako dodatek znajduje się zapis nutowy Requiem w kompozycji Józefa Kozłowskiego.


a także:
Cantionale ecclesiasticum : ad normam ritualis sacramentorum petricoviensis [...] / ed. J. Surzyński. Posnaniae : J. Leitgeber&Soc., 1905.

Cantionale ecclesiasticum : ad normam ritualis sacramentorum petricoviensis nec non aliorum antiquorum librorum gradualis scilicet, antiphonarii, processionalis et psalterii cura synodorum provinciae Gnesnensis editorum et juxta novissima ss. congregationum rituum ac Indulg. decreta emendatorum cum praecibus intonationibus Missae et Officii Divini
Gieburowski Wacław, 1933, Poznań : Drukarnia i Księgarnia Św. Wojciecha


KANCJONAŁ KOŚCIELNY z uwzględnieniem rytuału polskiego [1952]
Wydanie z 1952 r. Gieburowski, W. * Mizgalski, Gerard Poznań 1952
Albertinum / Księgarnia św. Wojciecha

Kwerendy dokonałem na podstawie katalogu Biblioteki Narodowej, aukcyj allegro tudzież zbiorów własnych i przyjaciół.

Do wyszukiwania najlepiej wpisać łacinskie miano wydawcy: Andreas Petricovius Cracoviae
I rok wydania.

Pierwszy był Psałterz 1599
#369
Czy panowie w tych programach umieją  zapisać melodię na sposób z przed edycji watykańskiej?
#370
A jakie są różnice w prowadzeniu burdonu a organum?
#371
Mógłbyś Bartku zanotować melodyę ?
#372
Prośby o pomoc / Odp: Ton dawny...
16-03-2012, 17:50:25
Tak, te najsłynniejsze.
#374
Na płycie kapeli brodów znajduję się ta pieśń do słów "nazajutrz z lasu wyprowadziły" po czym następuję "chwytajcie się dusze". Długo się zastanawiałem nad związkiem między tymi częściami. Teraz widząc cały tekst pieśni i treść jej jest pełna. Dziękuję.
#375
http://www.facebook.com/events/313866958652903/


http://www.liturgia.pl/artykuly/Warszawa-Gregorianska-wigilia-Objawienia-Panskiego.html


Szkoła Śpiewania Chorału wraz z x Paćkowskim odprawi czuwanie nocne przed uroczystością Objawienia Pańskiego. Officium podług zwyczajów dominikańskich, Msza w rycie rzymskim (starus).



http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/01/wigilia-epifanii-na-bielanach.html

Kefasz