Czytania - melodie dla diecezji polskich wg dekretów Synodu Piotrkowskiego

Zaczęty przez knrdsk1, 06-06-2017, 11:42:50

Poprzedni wątek - Następny wątek

knrdsk1

Na prośbę jednego z Forumowiczów i pro publico bono pozwalam sobie zamieścić instrukcje śpiewów lekcji matutinowych i mszalnych, ewangelii etc, pochodzące ze śpiewnika:

Cantionale Ecclesiasticum ad usum Ecclesiarum Poloniae
juxta decreta Synodorum Praesertim Synodi Petricoviensis(...)
per
Joannem Siedlecki (1886)

knrdsk1


knrdsk1


knrdsk1


Kefasz

W dawnej diecezji poznańskiej czyli z obecnymi łowicką, warszawską i praską w ZNAKU ZAPYTANIA jest g#.
Pomniki tradycji śpiewaczej:
śpiewniki -> http://chomikuj.pl/Pjetja   !  11-II-14  !
1.Zbiór Pieśni Nabożnych=Śpiewnik Pelpliński=Keller
2.Śpiewnik Kościelny - Mioduszewski, Siedlecki
3.Cantionale ecclesiasticum - różne
4.książki dla kantorów i organistów
prócz tego; ministrantura, liturgika, łacina

knrdsk1

Cytat: Kefasz w 07-06-2017, 08:52:29
W dawnej diecezji poznańskiej czyli z obecnymi łowicką, warszawską i praską w ZNAKU ZAPYTANIA jest g#.
Możesz rozwinąć? Klucz jest "C", więc... opisz to jakoś? I o który śpiew chodzi? Lekcji?

Kefasz

Klucz jest c a przy g jest krzyżyk. We wszystkich tonach czytań na znaku zapytania. Tak jak w tonie czwartym w pierwszej połowie wiersza.
Pomniki tradycji śpiewaczej:
śpiewniki -> http://chomikuj.pl/Pjetja   !  11-II-14  !
1.Zbiór Pieśni Nabożnych=Śpiewnik Pelpliński=Keller
2.Śpiewnik Kościelny - Mioduszewski, Siedlecki
3.Cantionale ecclesiasticum - różne
4.książki dla kantorów i organistów
prócz tego; ministrantura, liturgika, łacina

knrdsk1

Już rozumiem. Chodzi nie tyle o krzyżyk podnoszący o pół tonu co o zaznaczenie ciążenia, standardowego przy a-g-a. Chociaż akurat w Poznaniu to może oznaczać XX-wieczne "gis"  :P
Cenna informacja wykonawcza. Dawaj jeśli coś jeszcze znajdziesz!
A może masz jeszcze gdzieś inne instrukcje?

B_Kurowski

Przeglądając teraz kancjonał natknąłem się na wspomniane zjawisko :) # użyty jest w znaku zapytania w przykładach Lectionis in Matutinum tonus ferialis oraz Tonus Lectionis. Za to w ogóle go nie ma w Tonus Evangelii.

Wydawca tłumaczy stosowanie krzyżyka następująco:
CytatMiejscami choraliści zniżają, lub podwyższają w śpiéwaniu nóty, dla przyjemniejszego niby brzmienia, przez co powstała w chorale zmiana. Ściśle wziąwszy, być to niepowinno; bo pierwiastkowo według wszelkiego podobieństwa, śpiéwano chorały tak, jak je spostrzegamy, bez domyślnych zniżeń lub podwyższeń.
Gdy jednak zmiany takowe przez tradycją zostały w używaniu, potrzeba przynajmniéj zachować w nich tę ostrożność, by niepotrzebném zniżaniem lub podwyższaniem nie zagładzić charakterystyczności rodzaju tonu, w jakim śpiéw się znajduje. To mnie tedy spowodowało, iż nad nótami takowemi, położyłem wedle potrzeby znak zniżający ♭, albo # (krzyżyk) podwyższający nótę o pół tonu. Ostatni (#) wzięty z muzyki nowszej.
Cælum et terra transíbunt, verba autem mea non transíbunt. (Lc 21,33)

Kefasz

Pomniki tradycji śpiewaczej:
śpiewniki -> http://chomikuj.pl/Pjetja   !  11-II-14  !
1.Zbiór Pieśni Nabożnych=Śpiewnik Pelpliński=Keller
2.Śpiewnik Kościelny - Mioduszewski, Siedlecki
3.Cantionale ecclesiasticum - różne
4.książki dla kantorów i organistów
prócz tego; ministrantura, liturgika, łacina

B_Kurowski

Przecież jest podpisane  ;)  Cantionale_Locupletissimum_1850
https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/docmetadata?from=rss&id=752287 (lepiej pobrać PDFa)

strona 480 (pliku! a nie książki, bo plik składa się z dwóch tomów śpiewnika, a każdy tom jest osobno numerowany)
Cælum et terra transíbunt, verba autem mea non transíbunt. (Lc 21,33)

Kefasz

Chwała Bogu! Obawiałem się że u mnie na półce stoi ostatni exemplarz  ::)
Pomniki tradycji śpiewaczej:
śpiewniki -> http://chomikuj.pl/Pjetja   !  11-II-14  !
1.Zbiór Pieśni Nabożnych=Śpiewnik Pelpliński=Keller
2.Śpiewnik Kościelny - Mioduszewski, Siedlecki
3.Cantionale ecclesiasticum - różne
4.książki dla kantorów i organistów
prócz tego; ministrantura, liturgika, łacina