Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Wiadomości - kazik1979

Strony: [1] 2 3
1

Post Missam: Ave Regina coelorum (simplex).
A po oktawie Zesłania Ducha Świętego nie Salve Regina? Chyba pomyłka przy kopiowaniu.

Tak swoją drogą co jest przyczyną pośpiechu duszpasterza? Obstawiam NOM o 10.30 w tym samym kościele. A, że pierwsza Msza Święta jest o 7.30 to nie można zacząć wcześniej, np. 8.30.
A jak wygląda sytuacja na liturgii o 18.00? Też są pośpieszenia i skrócenia?

2
4 czerwca 2017 Uroczystość Zesłania Ducha Świętego par. Chrystusa Sługi w Ełku
W: O Stworzycielu Duchu przyjdź (6 zwr.)
Sekwencja: Przybądź Duchu Święty, spuść z Niebiosów
O: Duchu Ogniu, Duchu Żarze (1 zwr.)
K: Lud Twój, Panie lud
U: Przyjdź Duchu Święty, ja pragnę (3 zwr.)
Z: Duchu Święty przyjdź- Niech wiara zagości

 W odniesieniu to przedmówcy: Pieśniolotki powstały w zamierzeniu jako dokumentowanie tego co się śpiewa, także jeśli jest to negatywne. Warto przeczytać chociażby pierwszy post z 2007 r. w wątku Pieśniolotek mszalny:
Doświadczenia moje i kolegów wskazują na to, że ze śpiewaniem podczas mszy świętych jest u nas dość kiepsko, z tendencją do kiepsko. Dominują pieśni nowe, średnich lotów, a śpiewamy coraz mniej - jedną, góra dwie zwrotki. Fajnie byłoby zebrać jakiś materiał badawczy, żeby zobaczyć co się śpiewa, które pieśni są jeszcze żywe, a które zapomniano, w których rejonach kraju jest lepiej etc.

W tym wątku można wpisać informacje, co było śpiewane podczas mszy niedzielnej. Postać następująca:

przykład:

Kościół XXXX w mieście YYYY godzina AA:BB
Wejście: Pod twą obronę (2 zwrotki)
Ofiarowanie: Z rąk kapłańskich (1 zwrotka)
Komunia: Bądźże pozdrowiona (4 zwrotki)
Wyjście: Barka (10 zwrotek) ;-)
Już w pierwszym, przykładowym wpisie do pieśniolotka założono, że nie wszystko jest dobrze.

3
parafia pw. Chrystusa Sługi w Ełku, Wielkanoc- Wigilia Paschalna 15/16 kwietnia 2017 r. 22.00
Exultet zastąpiony neokatechumenalną parafrazą, podczas Liturgii Słowa część psalmów przepisanych lekcjonarzem zastąpiona neokatechumenalnymi śpiewami  :(  Natomiast część psalmów była śpiewana przez przedstawicieli chóru parafialnego.     Ale wraz z „Chwała na wysokości'' nadużycia się zakończyły.
Ewangelia śpiewana, Litania do wszystkich Świętych śpiewana, błogosławieństwo wody chrzcielnej śpiewane
Aspersja: Com przyrzekł Bogu (2 zwr.)
O: Zmartwychwstał Pan i żyje dziś (2 albo 3 zwr.)
K: Panie dobry jak chleb
K+U: Radośnie Panu hymn śpiewajmy (4 zwr.)
U: Dziękujemy Ci Ojcze nasz (2 zwr.)
Wystawienie: Niechaj będzie pochwalony (x1)+ O zbawcza Hostio
Procesja: Wesoły nam dzień dziś nastał
                Ciebie Boga wysławiamy
Repozycja: Niech będzie chwała
Z: Wesel się Królowo miła (1 zwr.)

4
Liturgia Męki Pańskiej 18.00 14 kwietnia 2017 Wielki Piątek parafia Chrystusa Sługi w Ełku
Pasja wg św. Jana recytowana, modlitwa powszechna śpiewana przez dwóch kapłanów, odsłonięcie Krzyża śpiewane
Adoracja Krzyża: Pieśni polskie i łacińskie o Krzyżu, pasyjne, o Matce Bolesnej- wkradły się też niestety piosenki nieliturgiczne.
Poświęcenie przyozdobionych krzyży wiernych: Zbawienie przyszło przez Krzyż
K: Ach mój Jezu
    Rozmyślajmy dziś wierni
    Rysuję krzyż kropelką
Liczby zwrotek ww. śpiewów nie jestem pewien
U: Duszo Chrystusowa (całość)
Procesja do Grobu: Odszedł Pasterz od nas (5 zwr.- całość)
 

5
Msza Wieczerzy Pańskiej 18.00 13 kwietnia 2017 Wielki Czwartek parafia Chrystusa Sługi w Ełku
Przed Mszą Św. chór z wiernymi zaśpiewał Litanię do Miłosierdzia Bożego.
W: Ludu kapłański (3 zwr.)
zwyczaj milczenia organów zachowany, perykopa ewangeliczna śpiewana
Mandatum: 1. Gdzie miłość wzajemna (4 zwr.)
                   2. Ubi caritas (łacina+polski)
O: Przykazanie nowe daję wam (3 zwr.)
K: Pan wieczernik przygotował- mel. warmińska (chyba 4 zwr.)
    Panie dobry jak chleb (kilka zwrotek)
U: Dziękujemy Ci Ojcze nasz (4 zwr.) następnie silentium sacrum, puryfikacja przedłużała się więc jeszcze: Cóż Ci Jezu damy (2 zwr.)
życzenia dla kapłanów: Panie modlitwy słów wysłuchać mile chciej (2 zwr.)
Procesja do Ciemnicy: Sław języku tajemnicę (całość), przerwa w zwrotkach nie była konieczna. Wyjście do zakrystii w ciszy.

6
Iście nieliturgiczny, niewielkopostny, niegodziwy dobór pieśni.  :(
Poza Głoś Imię Pana i Bądźże Pozdrowiona rzecz jasna, co prawda nie wielkopostne, ale liturgiczne.
Idźcie i głoście łany bieleją nie słyszałem, bo z okolic Przemyśla nie jestem, ale liturgiczności utworu nie spodziewałbym się.

7
Środa Popielcowa 1 marca 2017 r.  parafia Chrystusa Sługi w Ełku
W: Bądź mi litościw (2 zwr.)
Posypanie głów popiołem: Posypmy głowy popiołem (5 zwr.) + już u nas tradycyjnie jako refreny „O Jezu cichy i pokorny'' oraz „Który za nas cierpiał Rany), po piątej zwrotce silentium sacrum.
O: Zmiłuj się, Boże, nade mną grzesznikiem (1 zwr.)
K: Zbliżam się w pokorze (3 zwr.)
    Witam, Cię witam (1 zwr.)
U: Bliskie jest Królestwo Boże (1 zwr.)
Z: Ludu, mój ludu (1 zwr.)
 
Piątek po Popielcu- Droga Krzyżowa
W: Krzyżu Chrystusa bądźże pochwalony (3 zwr.)
Między stacjami: Który za nas cierpiał, I Ty któraś współcierpiała, O Jezu cichy i pokorny (zależnie od stacji jeden śpiew jednokrotnie)
Z: Zbawienie przyszło przez Krzyż (1 zwr.)

8
Pytanie tylko do jakiego działu zostanie przeniesiona. Do „Pieśni do Najświętszego Sakramentu'' czy „Pieśni nowotradycyjne, wątpliwotradycyjne i wątpliwe''. Z jednej strony bez wątpienia pieśń liturgiczna, oparta na tekście Magnificat, herezji w tłumaczeniu brak, pieśń przyjęła się w polskich parafiach. Z drugiej pieśń raczej nowa. Tłumaczenie ks. Wojciecha Danielskiego, a chociażby pieśń w tłumaczeniu tego kapłana „Głoś imię Pana'' jest na forum w dziale „Pieśni nowotradycyjne, wątpliwotradycyjne i wątpliwe''. Ale niech decyzję podejmie administracja forum.

9
Prośby o pomoc / Odp: Pieśni Maryjne
« dnia: 02-02-2017, 11:29:02 »


"O Maryjo w niebo uniesiona" [SDL 370]
W trzeciej zwrotce znajdziemy takie słowa:
"Więc wierzymy, my sieroce dzieci, że dotrzymasz co nam przyrzekł Bóg, iż gdy dusza z ciał naszych uleci, to na wieki będziem u Twych nóg"
Kolejna pieśń ze stwierdzeniem, że jesteśmy sierotami - mamy Ojca, Chrystus jest z nami po wszystkie dni aż do skończenia świata, ale o Tym ktoś już wcześniej pisał, więc nie będę się powtarzał. NIE JESTEŚMY SIEROTAMI!
Ponadto nie przypominam sobie, żeby Bóg nam coś obiecywał, że będziemy po śmierci u stóp Maryi.
"Wszystko, co Mi daje Ojciec, do Mnie przyjdzie"  -J 6, 37
„Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju” - Łk 23, 35-43
Niebo jest zgodnie z nieomylną nauką Kościoła życiem z Bogiem i wszystkimi zbawionymi, a więc także z Niepokalaną Matką Bożą.
Niebo: KKK 1024 To doskonałe życie z Trójcą Świętą, ta komunia życia i miłości z Nią, z Dziewicą Maryją, aniołami i wszystkimi świętymi, jest nazywane "niebem". Niebo jest celem ostatecznym i spełnieniem najgłębszych dążeń człowieka, stanem najwyższego i ostatecznego szczęścia.
Ale owszem, Bóg nic nie obiecywał, że będziemy po śmierci u stóp Maryi:
Łk 13: Raz ktoś Go zapytał: "Panie, czy tylko nieliczni będą zbawieni?" On rzekł do nich: 24 "Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi; gdyż wielu, powiadam wam, będzie chciało wejść, a nie będą mogli. 25
Mt 7:  14 Jakże ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do życia, a mało jest takich, którzy ją znajdują!
A Chrystus nie mógł obiecać Dobremu Łotrowi, że dziś będzie w Niebie z Maryją, bo do Wniebowzięcia minęło jeszcze wiele lat.
Pytanie moje brzmi tylko dlaczego i na jakiej podstawie takie pieśni powstawały, bo na pewno nie na podstawie Pisma Świętego.
Objawienie Boże zawarte jest nie tylko na kartach Pisma Świętego, ale także w Tradycji. Cytując Katechizm kard. Gasparriego:
25. Co nazywamy Tradycją?
Tradycją nazywamy wszystkie prawdy razem wzięte, które apostołowie otrzymali bądź z ust. Samego Chrystusa, bądź też z natchnienia Ducha  Świętego, a które podawane jakby z rąk do rąk i przechowywane w Kościele Katolickim dzięki nieprzerwanemu następstwu, doszły aż do nas.

Natomiast dogmat o świętych obcowaniu jest dogmatem, czyli wyznawanie go jest niezbędne do zbawienia.

10
Wrocław, kościół pw. NMP na Piasku, II niedziela po Objawieniu Pańskim (15 stycznia 2017), Msza Święta w Vetus Ordo Missae, godz. 9:00:
Ost. Ewang./ wyjście asysty: Salve Regina.
W mojej książeczce do nabożeństwa przy antyfonach po Komplecie jest napisane, aby Alma Redemptoris Mater - Święta Matko Odkupiciela śpiewać/odmawiać do Oczyszczenia NMP, a potem Ave Regina Caelorum - Witaj Królowo Niebios. Podobnie mówi internet. To jakie są zasady śpiewania antyfony maryjnej na koniec Liturgii?

11
26 grudnia 2015, Oktawa Narodzenia Pańskiego- Św. Szczepana- parafia Chrystusa Sługi w Ełku
W: Bóg się rodzi (2 zwr.)
O: Zaśnij Dziecino, Święte Dziecię (1 zwr.)- chór
K: Jezus malusieńki (3 zwr.- bez caritasowych modyfikacji)
K+U: Dzisiaj w Betlejem (3 zwr.)
Z: Pójdźmy wszyscy do stajenki (2 zwr.)
    Dziś w stajence mały Jezus się narodził- chór

12
25 grudnia 2016, Narodzenie Pańskie- parafia Chrystusa Sługi w Ełku, godzina 00.00
Przed Mszą popularne kolędy w wykonaniu towarzystwa gitarrrrowego, m. in. Cicha noc, Tryumfy Króla Niebieskiego, Pójdźmy wszyscy do stajenki i kilka innych. Podczas Pasterki na szczęście śpiewał organista, lud i chór z akompaniamentem katolickim- organowym. Carillony także przestawiono na melodie kolędowe.
Msza:
W: Otwórz się, niebo pokryte chmurami (4 zwr.)
Po poświęceniu żłóbka: Wśród nocnej ciszy (4 zwr.- intonacja proboszcza)
O: Gdy się Chrystus rodzi (3 zwr.)
K: Dzisiaj w Betlejem (ok. 3-5 zwr.)
   Potem jakaś pieśń chóru której tytułu zapomniałem.
U: Przybieżeli do Betlejem pasterze (kilka zwr.)
Z: Podnieś rękę Boże Dziecię
 Czy po Mszy były jakieś śpiewy to nie wiem, gdyż opuściłem kościół po pieśni na zakończenie. Dodam, że w diecezji ełckiej od Pasterki aż do Ofiarowania Pańskiego przed błogosławieństwem końcowym na każdej Mszy ma być recytowana modlitwa za Ojczyznę ks. Piotra Skargi „Boże, Rządco i Panie narodów".

13
Cytuj
Co sądzicie o tym utworze?
Sądzę, że:
1. Ten utwór nie jest pieśnią.
2. Nie nadaje się do działu forumowego „Pieśni tradycyjne''.
3. Nie nadaje się do użycia podczas liturgii Najświętszej Ofiary Mszy Świętej.
4. Nie wiem w jaki sposób podane literki C, G, FC, GC mogą przydać się do użycia przy instrumentach dopuszczonych do użycia w w katolickiej liturgii.

14
Kazik1979, Msza Święta jak nie jest żadnym ponowieniem Ofiary Nowego Testamentu, bo Tej Ofiary nie trzeba już ponawiać.
"Ten przeciwnie, złożywszy raz na zawsze jedną ofiarę za grzechy, zasiadł po prawicy Boga, oczekując tylko, aż nieprzyjaciele Jego staną się podnóżkiem nóg Jego. Jedną bowiem ofiarą udoskonalił na wieki tych, którzy są uświęcani" (Hbr 10,12-14)

Msza Święta jest więc uobecnieniem Ofiary Krzyżowej. Chrystus ofiaruje w niej Ojcu w sposób bezkrwawy za pośrednictwem kapłana swe Ciało i swą Krew, które w sposób krwawy ofiarował na krzyżu. 
„Msza św. jest bezkrwawym ponowieniem, czyli sakramentalnym uobecnieniem Ofiary krzyżowej''- zdanie z katolickich katechizmów i artykułów.
Ofiara składa się przez pośrednictwo kapłana ponownie, ale na sposób bezkrwawy; sakramentalnie uobecnia się Ofiara krwawa, krzyżowa. Sama czynność złożenia Ofiary jest ponowna, tylko sposób inny, uobecniający a nie ponawiający Ofiarę na Golgocie.
 Zacytuję jeszcze katechizm kard. Gasparriego- podkreślenia własne:
388. Czy Msza święta jest tylko prostym przedstawieniem ofiary krzyżowej?
Msza święta nie jest tylko prostym przedstawieniem ofiary krzyżowej, lecz jest samą ofiarą krzyżową, która się podczas Mszy świętej ponawia, skoro tu i tam jest ten sam dar, składany Bogu Ojcu w ofierze, i ten sam ofiarujący się za pośrednictwem kapłanów, a tylko sposób ofiarowania jest inny.
Głębsze analizy to już się nadają na forum teologiczne, a nie muzyczne, ale dobrze że zgadzamy się w kwestii powagi liturgii.  :)

15
Warszawa, dn. 06.11.2016
Zespół Muzyczny  :-*
Nie wiem za co całusy dla zespołu, który na Mszy Świętej śpiewa piosenki za pewne przy niekatolickim akompaniamencie.

Bo uważam, że pięknie wykonuję te utwory i bardzo ładnie się to komponuje na mszy. :)
Pięknie wykonywać utwory mogą na koncertach religijnych itp. Na Mszy Świętej wykonuje się pieśni zatwierdzone do użytku liturgicznego i śpiewa się je a cappella, przy organach lub instrumentach dopuszczonych do liturgii. A Msza to nie żaden koncert ani spotkanie parafialne czy też uczta jak głoszą moderniści tylko ponowienie Ofiary Nowego Testamentu i należy zachować godność, a nie nowinki lat zepsucia w XX wieku.. Ale temat był na forum już wałkowany i lepiej go nie kontynuować tylko działać.

16
Warszawa, dn. 06.11.2016
Zespół Muzyczny  :-*
Nie wiem za co całusy dla zespołu, który na Mszy Świętej śpiewa piosenki za pewne przy niekatolickim akompaniamencie.

17
Wspomnienie wszystkich wiernych zmarłych 2 listopada 2016 r. parafia Chrystusa Sługi w Ełku
Najświętsza Ofiara Mszy Świętej celebrowana przez Biskupa Ełckiego.
 W: O potężny Królu Chryste (6 zwr.)
Psalmodia nieszporna- 3 psalmy z antyfonami- diakon z organistą i ludem
 O: Racz wiekuiste dać odpoczywanie (1. i 3. zwrotka, potem ponownie pierwsza)+ gra solo
 K: Jam jest Chlebem Żywym (ok. 3-4 zwr.)
     Ja jestem zmartwychwstanie i życie (x3)
 U: Wielbi dusza moja Pana- z antyfoną nieszporną
 Z: Dobry Jezu a nasz Panie (x3)
 Po Mszy Św. utwór organowy. Baranku Boży na melodię podobną do gregoriańskiego Agnus Dei z Mszy Requiem.

18
"Będziemy tańczyć" ?  :o Cóż to jest?
Będziemy tańczyć, będziemy śpiewać, będziemy klaskać w dłonie swe
 Na szczęście na tym forum nie znajdziemy tekstu ani nut do tej piosenki nawet w dziale pieśni wątpliwych itd.

A to jeszcze mam pytanie, to był organista/stka czy jakaś schola?
Organista. Ale jakby to nawet była schola (która na ogół jest nieliturgiczna, z niekatolickim akompaniamentem i na szczęście w mojej parafii już praktycznie nie działa) to nie zmienia faktu, że na Mszy śpiewamy pieśni, a nie piosenki i to, że wykonuje to jakiś zespolik nie upoważnia do profanacji i niegodziwych zachowań.

19
"Będziemy tańczyć" ?  :o Cóż to jest?
Będziemy tańczyć, będziemy śpiewać, będziemy klaskać w dłonie swe
 Na szczęście na tym forum nie znajdziemy tekstu ani nut do tej piosenki nawet w dziale pieśni wątpliwych itd.

20
Uroczystość Wszystkich Świętych 1 listopada 2016 r. parafia Chrystusa Sługi w Ełku
W: Radośnie Panu hymn śpiewajmy (1 zwr.)
O: śpiewane 8 błogosławieństw z refrenem „Błogosławieni, błogosławieni'' (4 zwr.)
K: Pójdź do Jezusa (2 zwr.)
U: Ciebie Boga wysławiamy (14 zwr.)
Z: piosenka  :(   „Będziemy tańczyć''
 Poza tematem muzyki dodam, że od sierpnia od kiedy jest nowy wikary pobożnie składający Najświętszą Ofiarę- ks. Robert Galicki, (który w naszej diecezji odprawia także Mszę w KRR)- nie słyszałem II ME- zgodnie z zasadami doboru ME w Novus Ordo Missae.

21
A dlaczego u Ciebie dziś uroczystosc? Możesz wyjaśnić? :)

W Katolickim Rycie Rzymskim uroczystość Chrystusa Króla obchodzi się w ostatnią niedzielę października. Jest też trochę innych różnic w kalendarzu zwłaszcza w Okresie Bożego Narodzenia.
Ponadto w KRR nie ma Uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej tylko dwie oddzielne: Boże Ciało i Święto Najdroższej Krwi Pana Jezusa 1 lipca. Archaniołowie mają oddzielne święta. Obchodzi się Przedpoście zniesione w NOM. To tylko najważniejsze różnice w kalendarzach liturgicznych. Warto wspomnieć, że generalnie imieniny w świeckich kalendarzach pochodzą z kalendarza liturgicznego KRR, bo w datach obchodów świętych są znaczne różnice.

22
Sądząc po tekście (zacytowanych niżej wierszach) przedślubna:
„Złóżcie wiecznéj wierności
Sobie wzajem przyrzeczenia''

23
Szwarc, mydło i powidło / Odp: Nasze propozycje pieśni
« dnia: 05-09-2016, 15:28:28 »
Są to antyfony: Introit, Offertorium i Communio. Na zakończenie tradycyjnie antyfona maryjna okresowa lub Sub tuum praesidium (Pod Twoją obronę) lub inny śpiew, np. Ora pro pontifico nostro
Jednak antyfony w Polsce poza Mszami w Katolickim Rycie Rzymskim są prawie niespotykane, nawet jeśli to najczęściej recytowane, np. w kaplicach szpitalnych. Zastępuje je się pieśniami nabożnymi.

24
Parafia pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Stegnie, 21 sierpnia 2016 XXI Niedziela zwykła
Organista- kleryk
W: Głoś imię Pana (2 zwr.) 
III forma aktu pokuty śpiewana, dialogi modlitwy powszechnej śpiewane.
O: Ludu kapłański (1 zwr.) konsekracja śpiewana
K: Pamięć zawodzi, chyba O Panie Ty nam dajesz
U: Pan jest Mocą swojego ludu (x3)
Z: Z tej biednej ziemi (1 albo 2 zwr.)
Po Najświętszej Ofierze dwa utwory organowe jako prezentacja organów.
 
Kapłan co prawda skory do śpiewania,  bo zaśpiewał nawet modlitwy konsekracji, jednak na koniec kazania zagrał pioseneczkę religijną na gitarce. Ponadto modyfikował modlitwy Mszału, które recytował. Kyrie eleison! :(   Na pocieszenie Najświętszy Sakrament Ołtarza  udzielany na klęcząco.

25
Daję link: http://www.cantus.waw.pl/wp-content/uploads/instrukcja-muzyka-2.pdf.pdf

„Podkomisja Muzyki Kościelnej przy Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski przyjęła powyższy tekst Instrukcji na zebraniu w Częstochowie dnia 28 listopada 2015 r.''

Zauważone przeze mnie sprawy- wybór subiektywny:
-zachęta do przedłużenia śpiewu na wejście przy bardzo krótkiej procesji na wejście (punkt 32.)
-krytyka recytowanej prefacji przy śpiewanym dialogu przed prefacją (p. 44.)
-dalej głoszą znikąd wzięte poglądy o dwóch częściach Adwentu (p. 55)
Polecam do poczytania artykuł „Dwie części Adwentu - tak, ale bez przesady'', który obala pogląd dwuczęściowego Adwentu
-wskazanie do zapewnienia tekstów podczas procesji eucharystycznych (p. 63.)
-wskazanie do podtrzymywania i przywracania nieszporów niedzielnych z tradycyjnymi polskimi przekładami lub tonami gregoriańskimi (p. 68, o Liturgii Godzin Triduum w p. 67, o oficjum żałobnym p. 85)
-zakaz sztucznych prospektów przy elektronicznych organach- dążyć do budowy piszczałkowych organów (p. 94)
-o muzyce scholkowej itp. mówią punkty 95 i 96- od dawna nie było dokumentu, który tak dobitnie mówił o użyciu gitarrr- dokument dopuszcza tylko użycie gitary akustycznej na sposób gry na harfie, cytrze.


Strony: [1] 2 3