Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rorantysta dnia Dzisiaj o 04:19:13 »
Kościan, Kościół Farny
18.05.2018, Piątek, Feria VI siódmego tygodnia wielkanocnego (kalendarz ZFRR)

Zakończenie warsztatów organowych i chorałowych
w ramach festiwalu "Zakochani w Surzyńskim" (Stowarzyszenie "Z muzyką do ludzi")

Wszystkie śpiewy poza Ofiarowaniem i Zakończeniem zaczerpnięto z przypadających na ten dzień śpiewów z Graduale Romanum, wyd. 1974

Części stałe:  Msza XVI

Introit: Deus dum egredereris (Einsiedeln, MS 121, str. 259)
Śpiew przed Ewangelią: Alleluia. Spiritus est qui vivificat (cf. Alleluia. Dicite in gentibus, Einsiedeln, MS 121, str. 358)
Ofiarowanie: Chrystus Pan w niebo wstępuje (2 zw.)
Communio: Simon Joannis (Einsiedeln, MS 121, str. 277)

Zakończenie: Przybądź Duchu Święty (zw. 1,2 i 5-ostatnia - zwrotki w układzie podwójnym po 6 wersów)

Po Nowennie do Ducha Świętego:

Ofiarujmy chwałę w wierze - alternatim z organami
Części śpiewane wg Graduału piotrkowskiego (1600 r.)
Tekst polski: tł. ks. Stanisław Grochowski (1599 r. w: Himny, Prozy i Kantika kościelne)
Partie organowe: Tabulatura łowicka (1580 r.)
Na organach grał prof. Sławomir Kamiński
Śpiewali uczestnicy warsztatów chorałowych, które prowadziłem w kwietniu i maju.
2
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 20-05-2018, 19:14:49 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. św. Józefa Robotnika
20.05.2018, Niedziela - Uroczystość Zesłania Ducha Świętego   

organistka: s. Agata

Msza święta:  godz. 16:00:

W: O Stworzycielu Duchu Przyjdź (1, 4, 6)
Sekwencja: Przybądź Duchu Święty ześlij z nieba (1, 2, 3, 4, 5 - całość)
O: Przyjdź Duchu Święty ja pragnę (1, 2, 3)
K: Pan wieczernik przygotował (1, 2, 3, refren [r. podwójnie])
U: Skosztujcie i zobaczcie (Będę Panu w każdej porze...) (1, 2, refren [r. podwójnie])
Z: Pamiątkę dnia świątecznego (1, 13)

Nabożeństwo Majowe:  godz. 17:00:

Przed: Chwalcie łąki umajone (1, 2, 3, 4)
W: Zróbcie Mu Miejsce (1, 2)
Litania Loretańska - śpiewana
Pod Twoją obronę - śpiewane
Przed bł. NS: nie było pieśni
Po bł. NS: Niech będzie chwała (3 razy)
Z: O Maryjo Kwiecie Biały (1, 2, 3) podwójne "Wszystko oddam dla Twej chwały..." itp.
3
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 20-05-2018, 12:54:13 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. św. Józefa Robotnika
19.05.2018, sobota - Wigilia Zesłania Ducha Świętego

Msza św.: godz. 18:00:

organistka: s. Agata 

W: O Stworzycielu Duchu Przyjdź (1, 4, 6)
O: Duchu Najświętszy otwórz usta moje (1, 3)
K: Panie dobry jak chleb (1, 3, refren)
U: Ojcze chwała Tobie (1, 2, 3)

Majówka:

W: O Zbawcza Hostio (1, 2)
Nowenna do Ducha św.: Przyjdź Duchu święty ja pragnę (1, 2, 3)
Litania Loretańska - śpiewana
Pod Twoją obronę - śpiewane 
Kłaniam się Tobie (1, 2) podwójne "Ja proch mizerny..." , "Cieszę się wielce z Twej Boskiej chwały..."
Adoracja do 21:00
4
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 20-05-2018, 12:44:25 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. św. Józefa Robotnika
18.05.2018, piątek

organistka: s. Agata

Msza święta: godz. 18:00:

Prze koronką do Miłosierdzia Bożego: Nasze plany i nadzieje (1, refren)
W: Boże obdarz Kościół Twój (1, 2, refren)
O: Nie zna śmierci Pan żywota (1, 4) podwójne "Rozerwała grobu..." , "Która drogo..."
K: Zmartwychwstał Pan (O śmierci gdzie...) (2, 3, 4, refren)
U: Czego chcesz od nas Panie (1)

Majówka:

W: O Zbawcza Hostio (1, 2)
Nowenna do Ducha św.: Duchu mądrości rozświeć myśl (1, 4)
Litania Loretańska - śpiewana
Pod Twoją obronę - śpiewane
Przed bł. NS:  Przed tak wielkim Sakramentem (1, 2)
Po bł. NS: Niech będzie chwała (3 razy)
Z: Chwalcie łąki umajone (1, 2, 3)
5
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez knrdsk1 dnia 20-05-2018, 00:04:57 »
Kościół p.w. NMP na Piasku, Wrocław, wigilia Zesłania Ducha Świętego, klasyczny ryt rzymski, godz. 19:30, 19 maja 2018; o: TN; s: KZ, AI, KB + cyw: AK, AntZag; m+kler: bardzo licznie (ok. 25 osób).

Wejście w ciszy
-Proroctwo I, Rdz 22, 1-19, Oracja;
-Proroctwo II, Wj 14, 24-31; 15, 1, Oracja;
-Tractus: Cantemus Domino;
-Proroctwo III, Pwt 31, 22-30, Oracja;
-Tractus: Atténde, coelum;
-Proroctwo IV, Iz 4, 1-6, Oracja;
-Tractus: Vínea facta est;
-Proroctwo V, Ba 3, 9-38, Oracja;
-Proroctwo VI, Ez 37, 1-14, Oracja;

Obrzędy poświęcenia wody chrzcielnej:
-procesja do chrzcielnicy: Tr.: Sicut cervus;
-poświęcenie wody (wody do pokropień i poświęceń oraz wody chrzcielnej);
-pokropienie: Com przyrzekł Bogu (2 zwr.);

Bierzmowanie (AI)
Ant: Confirma hoc;

-procesja do ołtarza: Litania do Wszystkich Świętych (z podwojonymi wezwaniami);
-przygotowanie ołtarza do Mszy Świętej (KRR) i przebieranie asysty;

Msza: Kyrie I, reszta VIII,

Gloria: uroczyste, z dzwonieniem dzwonów
-Lekcja: Dz 19:1-8 (subdiakon)
-Alleluja  / Ps 106:1  Confitémini Dómino / Ps 116:1-2 Laudáte Dóminum: - wskutek niezrozumienia co do tego kto powinien intonować  (wg LU - Celebrans!) - nie zaśpiewaliśmy...
-Ewang.: Ioannes 14:15-21 (diakon - X Marcin Sternal)

[bez Credo]

Off: Emítte Spíritum tuum / improwiz. org.
Co: Ultimo festivitátis die / improwiz. org.;

-Ost. Ewang.;
-Veni Creator Spiritus;
-Zakończenie: Regina coeli.
6
Hymny / Odp: Boże, coś Polskę
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kefasz dnia 18-05-2018, 17:43:33 »
Muzyka Kaszewskiego: https://www.youtube.com/watch?v=4hk9nR8uxpA
Largo Es-dur Szopena parafrazujące oryginalną melodię Kaszewskiego: https://www.youtube.com/watch?v=ZuayOEDAKKc
Z Hubala lata '70: https://www.youtube.com/watch?v=CqJjsJMZAEQ
Nagranie z lat '30 https://www.youtube.com/watch?v=WqsFk2MtZ2E


O tym, że melodia Boże, coś Polskę wzięta jest z arii jednoaktowej opery Jean-Pierre Solié Le Secret (Tajemnica) pisze Podręczna Encyklopedia Muzyki Kościelnej w opracowaniu ks. Gerarda Mizgalskiego, twierdząc, że, „jest identyczna z naszą melodią”. Mariusz Matuszewski podejmując badania nad utworem, w pierwszej kolejności postanowił dotrzeć do owej arii, wiedząc, że opera Soliégo (z librettem Françoisa Benoîta Hoffmana), po prapremierze w Paryżu 20 kwietnia 1796 r., grana była w Poznaniu (19 VII, 9 XII, 30 XII 1804 r. oraz 17 II 1805 pod dyrygenturą Carla Casimira Döbbelina i od 1826 z przerwami do 1842 r. pod dyrygenturą Ernsta Vogta); w Warszawie (13 II 1805 – gościnnie zespół z Poznania, a od 19 V 1805 zespół W. Bogusławskiego – tu na afiszu wydrukowano nazwisko Salieri, jako bardziej znanego kompozytora; grano do końca 1814 r.) oraz innych miastach (gościnne występy zespołu Bogusławskiego w Łowiczu 20 IX 1806, Kaliszu 6 VII 1811 i Gdańsku 26 VIII 1811). W Krakowie wystawił operę zespół Kazimierza Skibińskiego 12 lipca 1821 r. przy okazji benefisu kapelmistrza, skrzypka i kompozytora Baltazara Boguńskiego. Okazało się, że nigdzie w Polsce nie ma śladu materiału nutowego opery Le Secret. O kompozytorze jak i o jego operze nie wiedział też znawca tematu – Piotr Nędzyński.

W Bibliotece Narodowej, do której Mariusz Matuszewski dotarł na samym końcu poszukiwań, w katalogu pod nazwiskiem „Solié” znalazł... Boże, coś Polskę (sygn. Mus III 79486). Na egzemplarzu utworu, tutaj wydanego w Sztokholmie ok. 1865 r., a więc w okresie wielkiej popularności pieśni (powstanie styczniowe!), z tekstem w języku szwedzkim, zatytułowanego „BOIE (!) COŚ POLSKE” jako „Polens frihetsbön”, nie ma podanych autorów. Skąd więc w katalogu Solié? Na to nikt z pracowników biblioteki nie potrafił odpowiedzieć.

Nieżyjący już, wspaniały muzykolog Kornel Michałowski, dopingujący Mariusza Matuszewskiego stale do poszukiwań, poradził, aby napisał do Bibliothèque Nationale w Paryżu z prośbą o pomoc. Po kilku tygodniach otrzymał stamtąd egzemplarz poszukiwanej arii.

Okazało się, że pierwsze cztery takty melodii są niemal identyczne z pierwszym zapisem nutowym drugiej wersji (pierwszą skomponował Jan Nepomucen Kaszewski, a kiedy została ostatecznie wyparta – nie wiemy) naszej pieśni ze śpiewnika Pieśni i piosneczki wydanego w Poznaniu w 1828 r. (zgadza się nawet tonacja...). Dalej jednak materiał muzyczny w niczym nie przypomina Boże, coś Polskę.

Można przypuszczać, że tak jak dwa teksty: pierwotny Alojzego Felińskiego z 1816 r. i drugi, będący nań ripostą, Antoniego Góreckiego z 1817 r., zostały scalone przez anonimowego studenta warszawskiego ok. 1820 r. w formę dzisiaj śpiewaną, tak stało się i z muzyką, z tym, że tu autorów jest trzech – każdy z nich ma swoje kilka taktów.

Pierwszym jest Solié, za drugiego uważać można... Kaszewskiego. Jeżeli bowiem przyjrzymy się refrenowi pierwotnej wersji melodii, bez trudu w drugiej jego części znajdziemy następujące po sobie dźwięki wchodzące w skład obecnie śpiewanej melodii. Bardziej wydobył je Fryderyk Chopin w swoim Largo z 1847 r. (?), będącym zharmonizowaną melodią Kaszewskiego (Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina Nr 61), rezygnując z niektórych melizmatów, co zrobił też dużo wcześniej, bo ok. 1820 r. śpiewnik Śpiewy burszów polskich, gdzie pieśń nosi tytuł Modlitwa.

Trzecim „autorem” może być spontaniczna twórczość jakiegoś organisty lub grupy wykonawców, którzy rezygnując z nieciekawych melizmatów i chromatyki pierwszej części refrenu, zmienili melodię na taką, która stopniowo się wznosząc w sposób bardziej naturalny doprowadza do punktu kulminacyjnego, do słowa „ojczyzna”.

Jak się więc okazuje, jedna z najbardziej polskich pieśni, zapożyczyła część melodii (w zasadzie najdłuższy odcinek, bowiem jest on powtórzony dwukrotnie) od francuskiego kompozytora. Nie ma już w obecnie śpiewanej wersji przedtaktu. Zapis z przedtaktem, jak to jest u Soliégo, znajdujemy jednak w najstarszych zapisach melodii, co też jest jednym z dowodów, że jego aria Qu’on soit jaloux (wymieniona encyklopedia oraz Zakrzewski błędnie cytują początkowe słowa) była „melodiodawcąpieśni”. Jest przedtakt we wspomnianych już Pieśniach i piosneczkach z 1828 r. (tu pieśń nosi tytuł Modlitwa Wojska Polskiego), jest też w wydaniu szwedzkim z 1865 r., w Śpiewach narodowych z 1870 r. (?), w 18 Hymnes et Chants Nationaux Polonaise wydanych w Paryżu w 1872 r. (tu podano autora Karola Kurpińskiego!) a nawet w Zbiorze pieśni z 1910 r. Wydaje się, że żadna inna polska pieśń nie ma tak burzliwej historii, jak właśnie Boże, coś Polskę.

W latach dwudziestych XX w. obok Chorału Ujejskiego, Roty Nowowiejskiego, czy melodii Bóg się rodzi z nowym tekstem, pieśń Boże, coś Polskę kandydowała do rangi hymnu polskiego[19].
za http://www.bibliotekapiosenki.pl/utwory/Boze_cos_Polske/opis

Wiersz Góreckiego. Za https://literat.ug.edu.pl/bozecos/02.htm
Hymn do Boga
o zachowaniu wolności
przez Antoniego Góreckiego napisany
i Krakowskiemu Towarzystwu
Naukowemu ofiarowany

O ty! którego potężna prawica
W chwili świat zniszczyć, w chwili stworzyć może,
Co się Iud biedny twą łaską zaszczyca,
Ty ojców naszych nieśmiertelny Boże!
        Niesiemy modły przed twoje ołtarze,
        Zostaw nas Panie przy wolności darze.

 

Niech innym góry swe złoto oddadzą,
Niechaj ich miecza żelazna potęga,
Dzierżąc okuty świat pod swoją władzą,
Od wiecznych lodów do ogniów dosięga.
        My niesiem prośby przed twoje ołtarze,
        Zostaw nas Panie przy wolności darze.

 

Chwilęś ją tylko zabrał z naszej ziemi,
A łez, krwi naszej popłynęły rzeki,
Jakżeż to musi okropnie być z temi,
Którym ty wolność odbierzesz na wieki ?
        Niesiemy modły przed twoje ołtarze,
        Zostaw nas wiecznie przy wolności darze.

 

Jedno twe słowo wielki gromów Panie,
Z prochów nas z prochów wskrzesić było zdolne,
Jeśli znów karać twa wola nastanie,
Obróć nas w prochy, ale w prochy wolne.
        Niesiemy modły przed twoje ołtarze,
        Zostaw nas Panie przy wolności darze.



"Pamiętnik Warszawski czyli Dziennik Nauk i Umiejętności", t. VII, luty, Warszawa 1817
7
Pieśni ku czci Najświętszej Maryi Panny / Odp: Bądź pozdrowiona Panienko Marya [nuty]
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kefasz dnia 18-05-2018, 16:37:37 »
To http://www.bibliotekapiosenki.pl/utwory/Boze_cos_Polske#zrodlo16 i wikipedia podają, że na te melodje śpiewano początkowo "Boże coś Polskę", bo niemal z marszu porzucono melodię Kaszewskiego jako za trudną, dziwaczną i obcą.
8
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 16-05-2018, 21:27:10 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. św. Józefa Robotnika
16.05.2018, środa - święto św. Andrzeja Boboli   

organistka: s. Agata

Msza święta: godz. 18:00:

W: Chrystus Chrystus to nadzieja cała nasza (1, refren)
O: Gdzie miłość wzajemna (1, 2, 3, 4, refren)
K: Jeden chleb (1, 2, 3, refren)
U: Upadnij na kolana (1, 2, 3, 4)

Nabożeństwo Majowe:

W: O Zbawcza Hostio (1, 2)
Nowenna do Ducha św.: Duchu mądrości rozświeć myśl (1, 2, 3)
Litania Loretańska - śpiewana
Pod Twoją obronę - śpiewane
Przed bł. NS:  Przed tak wielkim Sakramentem (1, 2)
Po bł. NS: Niechaj będzie pochwalony przenajświętszy (3 razy)
Z: Weź w Swą Opiekę (1, 3)
9
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 16-05-2018, 21:15:09 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. NMP Królowej Polski
15.05.2018, wtorek (biały tydzień w tym kościele)

organista

Msza św.:  godz. 18:00:

W: Po górach dolinach (1, refren [r. podwójnie])
O: Daj mi Jezusa o Matko moja (1)
K: Bóg kiedyś stał się jednym z nas (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, refren [r. podwójnie])
U: Dzięki o Panie (1, 2, 3, refren)

Nabożeństwo Majowe:

W: Upadnij na kolana (1, 2)
Litania Loretańska - śpiewana
Pod Twoją obronę - recytowane
Przed błogosławieństwem NS: Przed tak wielkim Sakramentem (1, 2) *na melodię śląską, u mnie jest gregoriańska zazwyczaj*
Po bł. NS: Niechaj będzie pochwalony przenajświętszy (3 razy)
Z: Królowej Anielskiej śpiewajmy (1, 2)
10
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Paschalis - jakie pieśni podczas mszy Okresu Wielkanocnego?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 14-05-2018, 21:18:36 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. św. Józefa Robotnika
14.05.2018, Poniedziałek - święto św. Macieja Apostoła

organistka: s. Agata

Msza św.:  godz. 18:00:

W: Boże zmiłuj się nad nami (1, 3, refren [r. podwójnie])
O: Idźcie na cały świat (2, 3, refren)
K: Panie pragnienia ludzkich serc (1, 3, refren)
U: Cały świat niech śpiewa tę pieśń (1, refren [r. podwójnie])

Majówka:

W: O Zbawcza Hostio (1, 2)
Nowenna do Ducha Św.: Duchu Najświętszy otwórz usta moje (1, 3)
Litania Loretańska - śpiewana
Pod Twoją obronę - śpiewana
Przed błogosławieństwem NS:  Przed tak wielkim Sakramentem (1, 2)
Po bł. NS: Niechaj będzie pochwalony przenajświętszy (3 razy)
Z: O Maryjo kwiecie biały (1, 2, 3)  podwójne "Wszystko oddam dla twej chwały..." itp.
Strony: [1] 2 3 ... 10