Jest dla mnie niezwykłym curiosum dzielenie w sposób sztuczny zarówno Adwentu jak i Wielkiego Postu na dwie części. W ten kuriozalny sposób podzielono pieśni w nowszych śpiewnikach i w ten sam kuriozalny sposób co bardziej oświeceni organiści dokonują wyboru repertuaru. Sytuacja dochodzi do granic absurdu, kiedy ze względu na zachowanie tej wyimaginowanej (i co ważnie - nie popartej żadnym prawodastwem ani regionalnym ani ogólnokościelnym) idei, zrywa się ze śpiewaniem tradycyjnych pieśni adwentowych w Adwencie i pasyjnych w Wielkim Poście.
Niby dlaczego nie wolno mi zaśpiewać Archanioła już od początku Adwentu? W czym wprowadzenie elementu Zwiastowania i elementu maryjnego zmąci przeżycie Adwentu u prostych wiernych, którzy nie mają zielonego pojęcia o tym cudacznym podziale? Dobieranie śpiewów "na siłę" pod teksty liturgiczne mija się z celem, gdyż ludzie i tak nie zrozumieją dlaczego nie śpiewa się tego, co w Adwencie było od zawsze i w ten sposób śpiew, zamiast przybliżyć im teologiczną głębię danego okresu lub obchodu, zaczyna być rozumiany jako kaprys organisty. Nikt nie wątpi, że Adwent podkreśla Wcielenie Słowa pod sercem Maryi - stąd Archanioł miał i ma swoje miejsce w kościele już od początku tego okresu. Wszystkich potencjalnych oponentów proszę o pokazanie mi pieśni adwentowej eschatologicznej, która jest powszechnie znana w polskich kościołach.
Podobna rzecz ma się z Wielkim Postem. Czy istnieje prawdziwa pokuta bez rozważania Męki Pańskiej spowodowanej naszymi grzechami? Ile jest znanych i tradycyjnych pieśni traktujących głównie o pokucie? Zepchnięcie pieśni pasyjnych na okres po V niedzieli wielkopostnej jest równoznaczny ze skazaniem ich na zapomnienie. Co więcej, w przeciwieństwie do Adwentu, liturgia wielkopostna nie nabiera w V niedzielę wyraźnego zwrotu? Skąd więc to dziwactwo?
Pozdrawia wszystkich organista grający od początku Adwentu Archanioła i od początku Wielkiego Postu Wisi na krzyżu. 
Po pierwsze: pieśń na wejście zastępuję antyfonę zamieszczoną we Mszale. Antyfona na II niedzielę Adwentu brzmi: "Ludu Boży, oto Pan przyjdzie, by zbawić narody; * Pan da posłyszeć swój głos pełen chwały i uraduje się wasze serce".
Istnieje stara pieśń, którą można użyć jako odpowiednika antyfony mszalnej: np. "Oto Pan Bóg przyjdzie...", natomiast pieśń o zwiastowaniu, jaką jest Archanioł nijak się ma do treści antyfony.
W sytuacji, gdy spośród starych pieśni nie ma odpowiedniej, należy sięgnąć po nowszy repertuar. Pamiętajmy, że pieśni dziś uważane za tradycyjne, kiedyś też były nowe i wyperały swoje poprzedniczki. Oczywiście, wśród współczesnych pieśni są lepsze i gorsze, ale dawne pieśni też nie wszystkie urzekają, mówiąc oględnie, zarówno formą, treścią, jak i melodią. Trzeba ze skarbca muzyki liturgicznej umiejętnie wybierać rzeczy stare i nowe.
Po drugie: teksty Adwentu, zwłaszcza pierwszej niedzieli, ewidentnie odnoszą się do paruzji, a nie Wcielenia.
Po trzecie: Jeżeli organista, a tak wnioskuję z nicka, kwestionuje zasadność doboru śpiewu do czytań z danego dnia, polecam zapoznanie się z tekstem zamieszczonym przez Komisję ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski:
Pieśń na wejście powinna ukazywać myśl przewodnią odprawianej liturgii, powinna wprowadzać w odpowiedni nastrój oraz budować wewnętrzną jedność zgromadzonych. Tekst wykonywanego śpiewu na wejście nie może się rozmijać z obchodzoną tajemnicą dnia, lecz winien on nawiązywać do czytań mszalnych, modlitw, prefacji, misterium święta lub okresu liturgicznego, a nawet sugestii, które zostaną podane w homilii. Dalej czytamy o Adwencie:
Adwent ukazuje się jako czas pobożnego i radosnego oczekiwania na przyjście Pana, dlatego powinien wówczas dominować temat radości, oczekiwania, czujności, prostowania drogi i udzielania światła innym. W tym radosnym oczekiwaniu zaznacza się podwójny charakter Adwentu. Pierwszy okres do 16 grudnia jest przygotowaniem na powtórne przyjście Chrystusa na końcu czasu i w tym czasie powinny być wykonywane pieśni mówiące o paruzji. Drugi zaś, od 17 grudnia, jest już bezpośrednim przygotowaniem do uroczystości Bożego Narodzenia. O pieśniach pasyjnych:
Pieśni o Męce Pańskiej należy śpiewać dopiero w okresie pasyjnym, czyli od poniedziałku po V Niedzieli Wielkiego Postu....
W okresie Wielkiego Postu raczej wybrać pieśni wzywające do pokuty.