Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - Jarek

#51
Cytat: knrdsk1 w 17-02-2008, 00:46:11
Czy można prosić o podanie źródła?

Chyba nie mogę, bo jak podam to od razu z hukiem pójdzie do działu "Pieśni nowotradycyjne, wątpliwotradycyjne i wątpliwe" (gdzie nie zostanie dostrzeżona), a chyba jest na tyle ładna, że jak będzie w tym dziale, może ktoś ją znajdzie i wykorzysta ;-)
#52
Cytat: Organarius w 16-02-2008, 21:00:40
Czy posiada ktoś inne pieśni wieczorne, oprócz "Wszystkie nasze dzienne sprawy", "Cichy wieczorny mój śpiew" czy "Mrok wieczorny już zapada"?

Ja mam takie:

Błogosławiony jesteś Boże (hymn Nieszporów)
Chwała bądź Bogu w Trójcy jedynemu
Gdy wieczorne zejdą zorze
Jeszcze raz pozdrowić muszę
Już słońce schodzi ogniste
Nim czas się począł (hymn Nieszporów)
Nim kres nadejdzie jasności (hymn Komplety)
Panie Jezu, Chryste
Słonko zaszło za górami
Stwórco światłości najlepszy

#53
Cytat: tomas_wawa w 16-02-2008, 23:54:05
Powiem w ten sposób: według mnie (i przepisów litirgicznych aktualnie obowiązujących) podstawą zasadności użycia danej pieśni powinny być m.in. czytania przewidziane w lekcjonarzu. Tymczasem przez pierwsze tygodnie Wielkiego Postu nie ma czytań odnoszących się do Męki Pańskiej, a zatem śpiewanie pieśni "Zawitaj Ukrzyżowany", gdy Ewangelia mówi np. o Przemienieniu Pańskim mija się z celem, gdyż powstaje oczywista niespójność, dysonans pomiędzy tym, co się czyta (mówi) i co się rozważa, a tym, co się śpiewa.
Podobnie zresztą wygląda kwestia śpiewania o żłóbku i sianku w niedzielę Chrztu Pańskiego i po niej...

No tak, ale aby to zrozumieć, niektórzy użytkownicy tego forum powinni najpierw sobie uświadomić, że kalendarz liturgiczny i układ czytań mszalnych różnią się w stosunku do liturgii w formie zwyczajnej i nadzwyczajnej, ale jakoś nie chcą tego przyjąć do wiadomości, więc z uporem mieszają jedno z drugim.

Ponadto jak zauważyłem niektórzy organiści wyposażeni w rzutnik wolą sobie wstawić te 5 pieśni o Męce Pańskiej które znają i grać przez cały Wielki Post, a nawet dłużej bo do Wielkiego Piątku - tak jest im łatwiej, nie trzeba się wysilać ze zmianą slajdów, no i co se raz włożą, wykorzystają też na Drodze Krzyżowej i Gorzkich Żalach. I tak już nadstawiając głowę pod popiół ludzie śpiewają "Wisi na krzyżu".
#54
Cytat: Tomek Torquemada w 16-02-2008, 21:33:31
Przeciętny Polak wie co to jest Wielki Post, a określenie "Okres Przygotowania Paschalnego" normalnym ludziom nic nie mówi :-)

Rozumiem, że nie wolno też mówić "Epifania" lub "Uroczystość Objawienia Pańskiego" tylko zawsze "Trzech Króli";
zakazane jest też "Święto Ofiarowania Pańskiego" zamiast "Matki Bożej Gromnicznej";
"Uroczystość Zesłania Ducha Świętego" może  być określana wyłącznie jako "Zielone Świątki";
"Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej" to też nowomowa i trzeba używać tylko "Boże Ciało";
podobnie nie wolno mówić "Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny" na "Matki Bożej Zielnej";
no i mogą być wyłącznie "Zaduszki" zamiast jakiegoś dziwnego "Wspomnienia wszystkich wiernych zmarłych".
Tyle na tę chwilę przychodzi mi do głowy, jeśli chodzi o normalnych ludzi :)
#55
Cytat: TomekBaranek w 16-02-2008, 22:36:21
Bo oprócz tematyki pokutnej Wielki Post podaje również chrzcielną, a chrzest jak wiadomo już od czasów św. Pawła Apostoła, jest zanurzeniem w śmierci Chrystusa po to, żeby razem z Nim zmartwychwstać do nowego życia. Śpiewając zatem pieśni pasyjne, śpiewamy o Tym, w Co zostaliśmy zanurzeni we chrzcie.

Tak, tak. A w każdą niedzielę, zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia (chciałem napisać Narodzenia Pańskiego, ale się ugryzłem) i Wielkiego Postu śpiewajmy głównie pieśni Wielkanocne, wszak niedziela jest pierwszym dniem tygodnia, pamiątką Zmartwychwstania ;)
#56
Cytat: L'organiste w 16-02-2008, 16:22:00
Cytat: JarekPieśni śpiewane we Mszy świętej w Okresie Przygotowania Paschalnego
A co to za potworek językowy? Księgi liturgiczne w wydaniu typicznym nazywają ten czas Quadragesima, czemu odpowiada w naszym języku Wielki Post. Wymyślanie różnych innych terminów, to pozbawiona sensu, pusta pogoń za nowościami.

Ja tego określenia nie wymyśliłem, więc nie do mnie pretensje. Określenie "Okres przygotowania paschalnego" funkcjonuje jako synonim "Wielkiego Postu" być może dlatego, że: Czas wielkopostny (...) przygotowuje katechumenów i wiernych do obchodzenia paschalnego misterium. Katechumeni przez «wybranie» (electio), przez skrutinia i katechezę, są doprowadzani do sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia; wierni zaś gorliwiej słuchają Słowa Bożego i trwają na modlitwie, przez pokutę przygotowują się do odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych (por. Ceremoniał Biskupów, nr 2497).
Ponadto, jeśli się nie mylę, Wielki Post zawsze był czasem przygotowania paschalnego i nic się akurat w tej kwestii nie zmieniło :)

Cytat: L'organiste w 16-02-2008, 16:22:00
Nt. sztucznego podziału Wielkiego Postu na dwa "podokresy", wypowiadałem się już w pieśniolotku i nie jestem osamotniony w mojej opinii.

W sprawach reformy liturgicznej to proszę bezpośrednio do Watykanu, ja niestety nie posiadam żadnej władzy, aby tę reformę przeprowadzić.
#57
1. Nawróć się, ludu, w pokorze, * w poście i w płaczu, i w żalu, * a światłość twoja jak zorze * rozbłyśnie nad Jeruzalem.

2. Nawróć się, córo Syjonu, * do Pana Boga swojego, * tułaczy przyjmij do domu, * łaknących obdaruj chlebem.

3. Obmyj się dziś żywą wodą, * bo Bóg ci przebaczyć gotów. * Jak orzeł odnów swą młodość * i wzmocnij skrzydła do lotu.

4. Wtedy Pańskiego Imienia, * zawezwiesz, a On odpowie, * wprowadzi w bramy zbawienia, * pasterzem będzie swych owiec.


t.: s. M. G. Zaleska; m.: s. B. Wąsala


Źródło: Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik (Wyd. I). Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 2001
Pieśń w dziale: Wielki Post - Okres pokutny.
#58
HYMN DO CHRYSTUSA KRÓLA

Chwała i cześć, o Królu Chryste, / który odkupiłeś nas. / Tobie śpiewał chłopiąt chór, / pod Twoje stopy szaty słał
Ref.: Hosanna na wysokości!

O Zbawco nasz, witamy Ciebie, / Izraela Tyś jest Król. / W imię Pańskie idziesz nam / Ty, co Dawida zdobisz ród.
Ref.

Aniołów chór w niebiosach śpiewa / niepojętą wielkość Twą, / chwali Cię śmiertelny człek / i wszechświat, dzieło Twoich rąk.
Ref.

Hebrajski lud z palmami w rękach / na spotkanie wyszedł Ci. / Hymny, prośby naszych serc / niesiemy dziś przed Ciebie my.
Ref.

Przed męką Twą oddali Tobie / swojej czci należny hołd. / My zaś przyszliśmy tu dziś / sławić zwycięstwo Twe i moc.
Ref.

Błagamy Cię, o Stwórco świata: / po wszystkie żywota dni, / mocą Twych paschalnych łask / daj nie zmarnować Twojej Krwi.

Ref.
#59
Był jakiś czas temu wątek, w którym ktoś stwierdził, że nie ma co śpiewać w okresie pokutnym Wielkiego Postu.
Poniżej kilka propozycji na Wielki Post do użytku podczas Mszy świętej w formie zwyczajnej (oczywiście, pieśni pokutnych jest jeszcze więcej, można je odpowiednio brać np. z obrzędów pogrzebu; na Okres Pasyjny nadają się też inne, np. do Serca Jezusowego; do tego dochodzą jeszcze pieśni o tematyce chrzcielnej).

To stoi w "Drodze do nieba":

ŚRODA POPIELCOWA
O człowiecze, wspomij sobie
Posypmy głowy popiołem

OKRES POKUTNY
Msza pokutna (Panie, co mieszkasz na wysokim niebie; Woli bożej się poddawaj; Pójdę za Jezusem)
Attende Domine
Bądź mi litościw, Boże nieskończony
Bliskie jest Królestwo Boże
Błogosławiony, komu odpuszczone są winy
Boże, coś przyrzekł
Boże litościwy, zmiłuj się nade mną
Boże, Ojcze wszechmogący
Dałeś nam przykład, o Jezu
Do Ciebie, Panie, pokornie wołamy
Jezu miłosierny
Nawróć się, ludu, w pokorze
O Boże mój, o zbawicielu mój
O Panie, z nami w czasie chrztu
Padnijmy twarzą na ziemię
Parce Domine
Przed oczy Twoje, Panie
Usłysz, Panie dobrotliwy
Wejrzyj na nas, przebacz nam grzechy
Wstanę i pójdę do mojego Ojca
Wstań, który śpisz
Wydawajcie owoce godne nawrócenia
Wysłuchaj, Panie
Z głębi mojego serca
Zmiłuj się, Boże, zmiłuj nad grzesznikiem
Zmiłuj się, Stwórco

OKRES PASYJNY
Ach, mój Jezu, jak Ty klęczysz
Ach, mój Jezu, ukochany
Chrystus cierpiał za nas
Cierniami uwieńczoną
Dobranoc, Głowo święta
Gdy ja sobie to rozważam
Gdy widzę Ciebie krwią oblanego
Jak Cię witał niegdyś lud
Jedyny dawco zbawienia
Jezu Chryste, Panie miły
Jużem dość pracował
Kłaniamy się Tobie, Chryste
Króla wznoszą się znamiona
Krzyżu Chrystusa, bądźże pochwalony
Krzyżu, mój Krzyżu
Krzyżu święty, nade wszystko
Lament serdeczny
Ludu, mój ludu
Najdroższy Jezu
O duszo wszelka, nabożna
Ofiara krzyża spełniona
Ogrodzie Oliwny
Ojcze, Boże wszechmogący
O Jezu mój, o Zbawco mój
O Krwi najdroższa
Panie, nogi Twe całuję
Panie, Ty widzisz, krzyża się nie lękam
Pan Jezus grzechy nasze
Płaczcie Anieli, płaczcie Duchy święte
Płacz, płacz kto żyw
Płaczże dzisiaj, duszo wszelka
Pozwój mi Twe męki śpiewać
Przystąpcie bliżej, grzesznicy
Rozmyślajmy dziś, wierni chrześcijanie
Rozpłyńcie się, me źrenice
Sław, języku, bój chwalebny
Stanę pod krzyżem
Śliczny Jezu, miły Panie
Ty, coś Synem Bożym jest
Ty, któryś gorzko na krzyżu umierał
Wisi na krzyżu
W krzyżu cierpienie
W Ogrójcu Jezus klęczy
Zawitaj, Ukrzyżowany
Zbliżam się k'Tobie
Zmiłuj się, Panie

DO MATKI BOŻEJ BOLESNEJ
A pod krzyżem Matka stała
Bolejąca Matka stała
Już cię żegnam, najmilszy
Kto jest sługą Matki świętej
Stała Matka boleściwa
Wiatr w przelocie skonał, chyży
Witaj, Matko uwielbiona

NIEDZIELA PALMOWA
Hosanna Synowi Dawidowemu
Dzieci hebrajskie
Wjeżdża Król nasz, Jezus cichy
Hołd Tobie, sława i cześć

     Z innych działów, dla przykładu:

DO WYKORZYSTANIA W OKRESIE POKUTNYM
Z głębokości wołam do Ciebie (Ps 130)
Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej (Ps 51)

DO WYKORZYSTANIA W OKRESIE PASYJNYM
A myśmy się chlubić powinni
Idziesz przez wieki
O grobie chwalebny
Oto znaki Bożej męki (hymn Jutrzni Wielkiego Piątku)
Święty Boże, Święty Mocny
Wielbimy, Krzyż Twój Panie

#60
Cytat: organista w 15-02-2008, 22:35:39
dziwne jest to forum.wiele teorii lacinskich tytulow a czy ktos z Was spiewal kiedys w kosciele Tantum ergo?

Przecież to podstawowa pieśń na błogosławieństwo, skąd takie pytanie? W mojej rodzinnej parafii śpiewa się Tantum ergo co kilka wystawień (adoracja jest czasem kilka razy w tygodniu), dlatego, by ludzie znali też inne pieśni na błogosławieństwo. Teraz jestem ok. 1000 km od mojej rodzinnej parafii i śpiewa się zawsze Tantum ergo tu co tydzień (co tydzień jest adoracja), ksiądz intonuje, lud podejmuje, organisty nie ma.
#61
1. Głoś Imię Pana, Króla Wszechmocy i chwały. * Złącz się z chórami niebios, zastępów wspaniałych. * Harfa i róg * niech zagra: "Któż jest jak Bóg"! * By krańce ziemi słyszały.

2. Głoś Imię Pana, On twoim losem kieruje. * Na skrzydłach niesie, jak orzeł się opiekuje. * Daj Mu swą dłoń, * w przygodzie zawołaj doń, * On cię od zła zachowuje.

3. Głoś Imię Pana, razem ze wszystkim co żyje. * On twoim światłem, Jemu niech serce twe bije. * On życiem twym, * wdzięczności śpiewaj Mu hymn, * teraz i na wieki. Amen.

t.: Joachim Neander (1650-1680), tł. ks. Wojciech Danielski; m.: Stralsund Gesangbuch (1665).

Źródło: Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik (Wyd. I). Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 2001
Pieśń w dziale: Msza święta. Śpiewy procesyjne na wejście i przygotowanie darów.




Melodia pieśni znana w Europie Zachodniej, w Niemczech śpiewa się do tej melodii "Lobe den Herren, den mächtigen König", natomiast w Holandii są co najmniej trzy teksty do tej melodii: "Ga dan op weg", "U Heer zij lof gebracht”, "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt" (pieśni są w śpiewniku liturgicznym Gezangen voor Liturgie (GvL)
#62
Cytat: Tomek Torquemada w 26-01-2008, 21:41:43
Cytat: Jarek w 26-01-2008, 21:23:34
Credo w porządnej parafii się śpiewa - albo po łacinie, albo po polsku.
To ja jeszcze w życiu nie byłem w porządnej parafii :-(

No tak, wtedy to był jeszcze kościół rektorski ;)
#63
Cytat: organista1 w 25-01-2008, 13:24:14
Może ktoś się będzie z tego śmiał ale wyświetlamy oprócz pieśni Gloria i Credo. Przekonał mnie do tego ksiądz i widzę po czasie, że miał rację ponieważ mam wrażenie jakby śpiewało czy mówiło dwa razy tyle ludzi.

Tu nie ma przecież nic do mówienia :)
Credo w porządnej parafii się śpiewa - albo po łacinie, albo po polsku.
#64
16.12.2007 – III Niedziela Adwentu A
Gliwice, WNMP

W: Radujcie się! Raz jeszcze powiem - DN 364
Pd: Marana tha! Przyjdź Jezu Panie - DN 249
K: Pan Jezus już się zbliża - DN 293
    Ciebie całą duszą pragnę - DN 263
U: Niech się radują niebiosa i ziemia - DN 354
Z: Matko Odkupiciela, z niewiast najsławniejsza - DN 809
#65
Cytat: L'organiste w 13-12-2007, 19:34:10

Cytat: ”Jarek”Cytuj z: L'organiste  10-12-2007, 21:53:03
Ile jest znanych i tradycyjnych pieśni traktujących głównie o pokucie?

Całe mnóstwo, np.:

Boże w dobroci nigdy nie przebrany,
Bądź mi litościw, Boże nieskończony,
Do Ciebie Panie pokornie wołamy,
Bliskie jest królestwo Boże,
Ojcze z niebios Boże Panie,
Z tej biednej ziemi,
Boże litościwy zmiłuj się nade mną
i wiele jeszcze innych, także psalmów znanych ludziom z liturgii pogrzebowej (choćby Zmiłuj się nade mną Boże).
Pudło! To, co podałeś to w większości pieśni przygodne, jedna wielkopostna, ale nowa,

I co z tego, że ktoś sobie je gdzieś wpisał w rozdziale "pieśni przygodne", skoro mają zdecydowanie charakter pokutny? Co z tego, że gra się je też w okresie zwykłym?
Te pieśni nadają się na pierwszą cześć Wielkiego Postu i wtedy są grane w moim kościele.
#66
Cytat: Tomek Torquemada w 12-12-2007, 22:53:14
A ja chciałbym zauważyć, że w Polsce tradycyjnie koledy śpiewa się aż do Matki Boskiej Gromnicznej.
[/quote]

Tak, śpiewa się je w domu, na różnych koncertach, a nawet w kościele - na nabożeństwach, albo nawet na zakończenie Mszy świętej.
#67
Cytat: Rorantysta w 11-12-2007, 23:09:42
Cytat: Jarek w 11-12-2007, 18:03:50
Trwanie w grzechu nie powinno być powodem do dumy.
Panie Jarku, w tym miejscu zdecydowanie Pan przesadził.

To nie jest argument, tylko stwierdzenie faktu. Kto świadomie i dobrowolnie łamie normy ustanowione przez Kościół, ten grzeszy. Było tak przez wieki i jest nadal. Skoro Kościół coś zarządza, to trzeba tego przestrzegać, a nie postępować na opak.

#68
Cytat: Tomek Torquemada w 11-12-2007, 13:26:13
Moim skromnym zdaniem mamy obecnie absurdalną sytuację. Wszelkie nadużycia liturgiczne są obecnie tolerowane. Mamy olewanie rubryk mszału, gniotowate piosenki na Mszy św., gitarrrry liturgiczne, fałszujące scholki wypinające się dupami do Tabernakulum, cyrk liturgiczny na mszach dla dzieci, świeckich szafarzy Komunii św. wpychanych gdzie popadnie z pogwałceniem wszystkich możliwych przepisów etc.

Ale całego świata nie jesteśmy w stanie zmienić. Jednak to na co mamy wpływ możemy robić zgodnie z wolą Kościoła, a tych co trwają w błędzie (nie chodzi tylko o dobór śpiewów) naprowadzać (wiem co piszę - robię to we własnej parafii - jest to brzydko mówiąc upierdliwe, czasem trzeba mówić 20 razy, ale skutek w końcu przynosi). W liturgii nie ma miejsca na własne zdanie czy własne pomysły.
#69
Cytat: L'organiste w 10-12-2007, 21:53:03
Sytuacja dochodzi do granic absurdu, kiedy ze względu na zachowanie tej wyimaginowanej (i co ważnie - nie popartej żadnym prawodastwem ani regionalnym ani ogólnokościelnym) idei,

To już bzdura. Pierwszy z brzegu przykład odnośnie obchodzenia Adwentu podał tomas_wawa 10-12-2007, 22:42:22. Co do Wielkiego Postu odsyłam na przykład do Listu okólnego o przygotowaniu i obchodzeniu Świąt Paschalnych Kongragacji Kultu Bożego z 1988.

Cytat: L'organiste w 10-12-2007, 21:53:03zrywa się ze śpiewaniem tradycyjnych pieśni adwentowych w Adwencie i pasyjnych w Wielkim Poście.

Z niczym się nie zrywa. Śpiewa się tradycyjnie w stosownej treści danego okresu, Archanioła Bożego dodatkowo przez cały okres na Roratach i nabożeństwach adwentowych. A pieśni o Męce Pańskiej przez cały Wielki Post na Gorzkich żalach, Drodze krzyżowej i innych nabożeństwach.

Cytat: L'organiste w 10-12-2007, 21:53:03
Niby dlaczego nie wolno mi zaśpiewać Archanioła już od początku Adwentu?

Bo do niczego kompletnie nie pasuje, ani do części zmiennych Mszy, ani do czytań, ani do okresu liturgicznego.


Cytat: L'organiste w 10-12-2007, 21:53:03Wszystkich potencjalnych oponentów proszę o pokazanie mi pieśni adwentowej eschatologicznej, która jest powszechnie znana w polskich kościołach.

Ja nie odpowiadam za wszystkie kościoły w tym kraju. Mieszkam w regionie, w którym śpiew liturgiczny jest czymś oczywistym, np. nie byłem w swojej parafii nigdy jeszcze na Mszy w której by się recytowało "Panie zmiłuj się", psalm responsoryjny, "Alleluja" czy choćby prefację. Tak samo z pieśniami - po prostu je się śpiewa - nie jedną, dwie, tylko więcej.

W pierwszej części Adwentu śpiewamy np. (to tak z głowy, nie mam przy sobie śpiewnika, śpiewamy znacznie więcej):
Oto Pan Bóg przyjdzie,
Boże wieczny, Boże żywy,
Grzechem Adama ludzie uwikłani,
Urząd zbawienia ludzkiego,
W czasie świętym, adwentowym
Kiedyś powróci Pan,
Niebiosa rosę, spuśćcie nam z góry,
Przybądź Panie, bo czekamy (to nie tradycyjne, śpiewamy wg zatwierdzonej melodii),
Hejnał wszyscy zaśpiewajmy,
Stworzycielu gwiazd świecących
albo jeszcze Niech się radują niebiosa i ziemia (zwłaszcza w III NA na wejście).

Cytat: L'organiste w 10-12-2007, 21:53:03
Ile jest znanych i tradycyjnych pieśni traktujących głównie o pokucie?

Całe mnóstwo, np.:

Boże w dobroci nigdy nie przebrany,
Bądź mi litościw, Boże nieskończony,
Do Ciebie Panie pokornie wołamy,
Bliskie jest królestwo Boże,
Ojcze z niebios Boże Panie,
Z tej biednej ziemi,
Boże litościwy zmiłuj się nade mną
i wiele jeszcze innych, także psalmów znanych ludziom z liturgii pogrzebowej (choćby Zmiłuj się nade mną Boże).

Cytat: L'organiste w 10-12-2007, 21:53:03
Pozdrawia wszystkich organista grający od początku Adwentu Archanioła i od początku Wielkiego Postu Wisi na krzyżu. ;D

Trwanie w grzechu nie powinno być powodem do dumy.
#70
Cytat: Tomek Torquemada w 11-12-2007, 12:32:11
@ tomas_wawa

Nie ulega wątpliwości, że śpiewanie tradycyjnych pieśni adwentowych przez cały Adwent, oraz pieśni o Męce Pańskiej przez cały Wielki Post jest w naszym kraju zwyczajem, sięgającym niepamiętnych czasów.
(...)
Ponieważ akty prawne zacytowane przez Pana nie odwołują wprost istniejących niepamiętnych zwyczajów wspomnianych przeze mnie na początku, moim zdaniem mają tu zastosowanie Kanony 26 i 28. Tak więc wolno śpiewać Archanioł Boży przez cały Adwent i Ogrodzie Oliwny przez cały Wielki Post.

Oczywiście, że wolno, tylko, że nie w trakcie Liturgii Mszy świętej z dnia.
"Archanioła Bożego" można grać przez cały Adwent na Roratach i na różnych nabożeństwach adwentowych. Na Mszy z dnia dopiero od 17 grudnia.
Podobnie z pieśniami o Męce Pańskiej - na Mszy dopiero w okresie Męki Pańskiej. A przez cały okres Wielkiego Postu na wszelakich nabożeństwach, np. na Drodze krzyżowej, na Gorzkich żalach (sprawuje się je przecież przez cały okres Wielkiego Postu - ludzie uczestniczą w nich ochoczo i na pewno pozwala to zachować pieśni tradycyjne).
Wszystko da się pogodzić z normami liturgicznymi, trzeba tylko chcieć.
#71
Nuty.
Jakość niestety nie najlepsza - nie potrafię lepiej zeskanować bo książeczka jest gruba.

Źródło: "Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik" (Opole 2001).
#72
Powyższa Msza roratnia pochodzi ze śląskiego modlitewnika – „Drogi do nieba”. Nie wiem, czy znajdowała się już w jej pierwszym wydaniu (1903) opracowanym przez ks. Ludwika Skowronka (jak ktoś ma, może sprawdzić) ale wiem, że co najmniej na Śląsku Opolskim i Górnym Śląsku ta Msza to najczęściej spotykany śpiew podczas Mszy o Najświętszej Maryi Pannie w Adwencie. Właściwie w porządnych parafiach Mszę tę znają na pamięć zarówno stare dziadki i babcie, jak i dzieci – wierni raczej nie wyobrażają sobie, aby w czasie Rorat śpiewać coś innego. Mój proboszcz twierdzi, że śpiewał tę Mszę jako małe dziecko, a ten piękny śpiew był czymś, na co wyczekiwało się co roku. Oznacza to, że lud śpiewał to znacznie wcześniej niż komukolwiek śniło się o czymś takim jak NOM. To jest śpiew tradycyjny.
Tekst oparty jest zdecydowanie na formularzu Mszy roratniej z formy nadzwyczajnej (jednak jak łatwo zauważyć, formularz z formy zwyczajnej pochodzi z tego z formy nadzwyczajnej). Porównajcie sobie:



W Mszale rzymskim z dodaniem nabożeństw nieszpornych (Tyniec 1949) jest po polsku (ale miejmy na uwadze, że wtedy obowiązywał inny przekład Biblii, ponadto polskie tłumaczenie jest tylko dodatkowe):

INTROIT
Iz 45,8 O spuśćcie rosę, niebiosa, z góry! Obłoki niech ześlą z deszczem Sprawiedliwego. Niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela.
Ps 85 (84),2 Łaskę okazałeś, Panie, ziemi swojej: przywróciłeś z niewoli potomków Jakuba.
V. Chwała Ojcu...

GRADUAŁ
Ps 24 (23),7 O bramy, podnieście wierzchy swoje i otwórzcie się wrota odwieczne, niech wnijdzie Król chwały.
Ps 24 (23),3-4 Któż godzien wstąpić na górę Pańską? Któż ma stanąć na świętym miejscu Jego? Człowiek niewinnych rąk i serca czystego.

ALLELUJA
Alleluja, alleluja.
Łk 1,28 Zdrowaś, Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą; błogosławionaś Ty między niewiastami.
Alleluja.

OFERTORIUM
Łk 1,28 i 42 Zdrowaś, Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą; błogosławionaś Ty między niewiastami, i błogosławiony owoc żywota twojego.

KOMUNIA
Iz 7,14 Oto Panna pocznie i porodzi Syna i nazwą Imię Jego Emmanuel (Bóg z nami).




W Mszale rzymskim (Poznań 1963) jest po polsku (tu też polskie tłumaczenie jest tylko dodatkowe):

INTROIT
Iz 45,8 Niebiosa, spuśćcie rosę z góry, a obłoki niech zleją z deszczem Sprawiedliwego. Niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela.
Ps 85 (84),2 Łaskawy okazałeś się, Panie, dla Twej ziemi, na dobre odmieniłeś los Jakuba.
V. Chwała Ojcu...

GRADUAŁ
Ps 24 (23),7 Bramy, podnieście swe szczyty i rozstąpcie się, prastare podwoje, aby mógł wkroczyć Król chwały.
Ps 24 (23),3-4 Kto wstąpi na górę Pana lub stanie na świętym Jego miejscu? Człowiek rąk nieskalanych i czystego serca.

ALLELUJA
Alleluja, alleluja.
Łk 1,28 Zdrowaś, Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławionaś Ty między niewiastami.
Alleluja.

OFERTORIUM
Łk 1,28 i 42 Zdrowaś, Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony owoc żywota twojego.

KOMUNIA
Iz 7,14 Oto Panna pocznie i porodzi Syna i nazwą imię jego Emmanuel (Bóg z nami).




Natomiast w Mszale rzymskim dla diecezji polskich (Poznań 1986) jest:

ANTYFONA NA WEJŚCIE
Por. Iz 45,8 Niebiosa, spuście Sprawiedliwego jak rosę, * niech jak deszcz spłynie z obłoków, * niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela.

ANTYFONA NA KOMUNIĘ
Iz 7,14 Oto Panna pocznie i porodzi Syna, * i nazwą Go imieniem Emmanuel.



A jakie jest źródło przestawienia części Introitu z Komunią tego nie wiem. Podobnie nie wiem co z Mszą roratnią może mieć wspólnego W czasie smutnym adwentowym lub Hejnał wszyscy zaśpiewajmy.
#73
Cytat: Rorantysta w 09-12-2007, 14:04:33
Cytat: Jarek w 06-12-2007, 17:58:55
Lubię pieśń Archanioł Boży i jestem za śpiewaniem jej od początku Adwentu, a właściwie od drugiego jego dnia :) Przecież ta pieśń nie ma nic wspólnego z przygotowaniem na przyjście Chrystusa na końcu czasów, kompletnie nie nadaje się na pierwszą niedzielę Adwentu. Nadaje się za to świetnie na Mszę wotywną o Najświętszej Maryi Pannie w Adwencie - i można ją śpiewać codziennie na roratach właśnie.

A więc trochę nadinterpretowałem sobie poprzednią Pana wypowiedź. Ale też zachował bym pewną gradację w ocenie wyboru pieśni Archanioł Boży na pierwszą niedzielę Adwentu. Zgadzam się, że jeśli wziąć pod uwagę propria na ten dzień, to nie pasuje. Ale nie znając sytuacji konkretnej parafii czy wspólnoty trudno jednoznacznie krytykować taki wybór. Śpiewy w pierwszą niedzielę Adwentu powinny być wyraźnym sygnałem, że rozpoczął się nowy okres liturgiczny. Taką rolę mogą spełnić pieśni, które są jednoznacznie kojarzone z Adwentem i nie są śpiewane poza tym okresem. W sytuacji, gdy repertuar tych pieśni bardzo się skurczył (a znam parafie, gdzie śpiewa się już tylko 2[!] pieśni adwentowe - Archanioł Boży i Spuśćcie nam na ziemskie niwy) czasem nie ma po prostu lepszego wyboru. Z tego też powodu spotykałem się nieraz z życzeniem celebransa, by właśnie tę pieśń w pierwszą niedzielę Adwentu zaśpiewać. A najbardziej ogólne, minimalne kryteria doboru pieśni, moim zdaniem, Archanioł Boży spełnia.

Zgadza się - ta pieśń nijak nie pasuje do części zmiennych tego dnia.
Okres Adwentu składa się przecież z dwóch części - pierwsza ma przygotowywać do paruzji, druga do corocznego świętowania Narodzenia Pańskiego. Pierwsza niedziela Adwentu nie ma nic wspólnego ani ze Zwiastowaniem, ani z Narodzeniem Bożego Syna (a generalnie do tego odnosi się Archanioł Boży). W tę niedzielę nie wolno też odprawiać Mszy wotywnej o Najświętszej Maryi Pannie. Wybór Archanioła Bożego na tę niedzielę nie ma więc żadnego sensu (a przynajmniej ja go nie potrafię dostrzec). Równie dobrze (a nawet z większym uzasadnieniem logicznym) można by zaśpiewać np. Zwyciezcę śmierci albo inną pieśń wielkanocną - wszak Niedziela to przecież pierwszy dzień tygodnia i pamiątka Wielkanocy ;)
A do życzeń różnych celebransów proponuję podchodzić sceptycznie :)
#74
Msza roratnia

ŚPIEW NA WEJŚCIE
W: Ref. Spuśćcie rosę, niebiosa z góry, * a obłoki niech spuszczą * z deszczem Sprawiedliwego. * Niech się otworzy ziemia, * niech się otworzy ziemia * i zrodzi Zbawiciela.
K: 1. Niebiosa opowiadają chwałę Bogu, * a widnokrąg rozgłasza dzieła rąk Jego. * Ref.
K: 2. Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, * jak była na początku i teraz, i zawsze i na wieki wieków. Amen. * Ref.

ŚPIEW MIĘDZYLEKCYJNY
W: Podnieście w górę bramy, szczyty wasze, * rozstąpcie się odwieczne drzwi. * Niech wnijdzie chwały Król, chwały Król. *
K: Któż godzien wstąpić na górę Pańską lub kto może stanąć na świętym miejscu Jego? * Człowiek rąk niewinnych i czystego serca.

ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
K: Alleluja, * W: alleluja *
K: Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, * Błogosławionaś Ty między niewiastami. * W: Alleluja.

PRZYGOTOWANIE DARÓW
W: Ref. Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, * błogosławionaś Ty między niewiastami * i błogosławiony owoc żywota Twojego.
K: A Maryja rzekła do Anioła: * „Jakże się to stanie, skoro męża nie znam?” * Ref.

KOMUNIA
W: Ref. Oto Panna pocznie i porodzi Syna, * i nazwą imię Jego Emanuel.
K: 1. Pobłogosławiłeś, Panie, ziemi Twojej, * wywiodłeś z niewoli ród Jakuba! * Ref.
K: 2. Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu, * jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen. * Ref.
#75
Cytat: Rorantysta w 04-12-2007, 21:33:21
Co do Archanioł Boży to jestem za śpiewaniem tej pieśni od początku Adwentu, bo idąc tym torem trzeba by wyciąć ponad połowę pieśni adwentowych i tym samym skazać sporą część z nich na zapomnienie.

Lubię pieśń Archanioł Boży i jestem za śpiewaniem jej od początku Adwentu, a właściwie od drugiego jego dnia :) Przecież ta pieśń nie ma nic wspólnego z przygotowaniem na przyjście Chrystusa na końcu czasów, kompletnie nie nadaje się na pierwszą niedzielę Adwentu. Nadaje się za to świetnie na Mszę wotywną o Najświętszej Maryi Pannie w Adwencie - i można ją śpiewać codziennie na roratach właśnie.
A przy okazji, czy u Was nie śpiewa się na roratach Mszy roratniej? Nie widzę jej ani w Pieśniolotku, ani w materiałach.