Ostatnie wiadomości

Strony: 1 ... 8 9 [10]
91
Prawodawstwo i Magisterium Kościoła / Taniec w Liturgii - Kongregacja ds. Sakramentów i Kultu Bożego
« Ostatnia wiadomość wysłana przez wojtas dnia 29-08-2018, 03:41:48 »
W załączeniu plik PDF z dokumentem dotyczącym tańca w liturgii (a więc i muzyki tanecznej).

Warto też przeczytać artykuł "Taniec jako modlitwa? Dziękuję, poklęczę": https://www.pch24.pl/taniec-jako-modlitwa--dziekuje--poklecze,10253,i.html
92
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej w Polsce, zatwierdzona na 377. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski, Lublin, 14 października 2017 r. Plik PDF w załączeniu.
93
Podany link niekatualny. Tekst można znaleźć tutaj:
https://docplayer.pl/14744063-Instrukcja-konferencji-episkopatu-polski-o-muzyce-koscielnej-w-polsce.html

Poza tym stwierdzenia "znikąd wzięte poglądy" czy artykuł o "obalaniu" wydają się mocno na wyrost i jakby trochę... agresywne.
94
Prawodawstwo i Magisterium Kościoła / Papież Benedykt XVI: Adhortacja Sacramentum Caritatis - fragment
« Ostatnia wiadomość wysłana przez wojtas dnia 29-08-2018, 02:51:52 »
Sztuka w służbie celebracji

41. Głęboki związek pomiędzy pięknem a liturgią domaga się szczególnej uwagi dla wszystkich środków artystycznych, które służą celebracji. Ważnym składnikiem sztuki sakralnej jest niewątpliwie architektura kościołów, która powinna zachować jedność poszczególnych elementów prezbiterium: ołtarza, krucyfiksu, tabernakulum, ambony, krzeseł. Należy mieć świadomość, że celem architektury sakralnej jest dostarczenie Kościołowi, który celebruje tajemnice wiary, a w szczególności Eucharystię, przestrzeni najbardziej dostosowanej do właściwego przebiegu czynności liturgicznych. Zresztą charakter chrześcijańskiej świątyni jest podporządkowany samej liturgii, która zakłada gromadzenie się wiernych (ecclesia), będących żywymi kamieniami świątyni (por. 1 P 2, 5).

Ta sama zasada odnosi się do wszelkiej sztuki sakralnej w ogólności, a w szczególności do malarstwa i rzeźby. Religijna ikonografia winna być nakierowana na sakramentalną mistagogię. Pogłębiona znajomość form, które sztuka sakralna wypracowała w ciągu wieków, może być wielką pomocą dla tych, którzy są odpowiedzialni za zamawianie u architektów i artystów dzieł sztuki związanych z liturgią. Jest więc rzeczą konieczną, by w formacji seminarzystów i księży była przewidziana historia sztuki, jako ważna dyscyplina, ze szczególnym uwzględnieniem charakteru budowli przeznaczonych do sprawowania kultu w świetle norm liturgicznych. Trzeba, by w tym wszystkim, co odnosi się do Eucharystii, było zachowane wyczucie piękna. Należy również zachować szacunek i troskę o paramenty, ozdoby, sakralne naczynia, aby wzajemnie zharmonizowane, w sposób uporządkowany wzbudzały zachwyt nad misterium Boga, wyrażały jedność wiary oraz wzmacniały pobożność.

Śpiew liturgiczny

42. W ramach ars celebrandi znaczące miejsce zajmuje śpiew liturgiczny. Słusznie św. Augustyn w swym słynnym kazaniu stwierdza: «Nowy człowiek zna nowe pieśni. Śpiew jest objawem wesołości. Jeśli wnikliwiej to rozpatrzymy, stwierdzimy, że to sprawa miłości». Lud Boży zebrany na celebracji śpiewa chwałę Bogu. Kościół w swej dwutysiącletniej historii tworzył i nadal tworzy muzykę i śpiewy, które stanowią dziedzictwo wiary i miłości i których nie należy zagubić. Naprawdę w liturgii nie możemy powiedzieć, że jeden śpiew jest równy innemu. Należy przy tym unikać ogólnej improwizacji lub wprowadzania takich gatunków muzycznych, które nie szanują zmysłu liturgii. Śpiew, jako element liturgiczny, winien być włączony we właściwą formę celebracji. W konsekwencji wszystko — tekst śpiewu, melodia i wykonanie — powinno odpowiadać znaczeniu celebrowanej tajemnicy, poszczególnym częściom obrzędu oraz okresowi liturgicznemu. W końcu, biorąc pod uwagę różne kierunki i różne godne pochwały tradycje, pragnę przypomnieć, o co prosili Ojcowie synodalni, by odpowiednio doceniono chorał gregoriański 130, jako właściwy dla liturgii rzymskiej.

Pełny tekst: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/adhortacje/sacramentum_caritatis_22022007.html
95
Homilia ks. abp. Stanisława Gądeckiego na błogosławieństwo odnowionych organów (Lutom,
12.12.2010 r.) - w załączeniu plik PDF.
96
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Świąt i Uroczystości - pieśni w święta i ceremonie różne.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 28-08-2018, 23:13:20 »
Ustrzyki Dolne, kościół pw. św. Józefa Robotnika
28.08.2018, wtorek - św. Augustyna godz. 18:00

organistka: s. Michaela

W: Święty Ojcze Augustynie modły nasze przyjąć chciej (1, 2)
O: Cóż Ci Jezu damy (1, 2, refren)
K: Nie zostawię Cię samego (1, 2, refren [r. podwójnie])
U: Bądź mym oddechem Duchu Święty
Z: Budujemy Kościół Boży (3 razy)
97
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Świąt i Uroczystości - pieśni w święta i ceremonie różne.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 27-08-2018, 23:38:28 »
Rozumiem Cię :) Ale tylko mówię, że po Salve Regina dobrze by było zaśpiewać coś ku czci MB Częstochowskiej :) Ja bym na pewno zaśpiewał Jak szczęśliwa Polska cała czy Jasnogórska Pani Tyś naszą Hetmanką. Pozdrawiam
98
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Świąt i Uroczystości - pieśni w święta i ceremonie różne.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez knrdsk1 dnia 27-08-2018, 15:40:15 »
U nas wysiadły organy wczoraj, dlatego siostra dała na wejście "Madonne" aby wierni śpiewali głośno.  Miała być "Bogurodzica". Po Salve Regina można było by zaśpiewać chociażby "Jak szczęśliwa Polska cała" czy "Ze wzgórz Częstochowy" np. Jest także piękna pieśń "Polski Królowo opiekunko sławna".
"Matko Niebieskiego Pana" - piękna pieśń Maryjna, ale na tę uroczystość bym jej nie wybrał, "O Matko Miłościwa" również nie pasowało moim zdaniem... Na komunię warto byłoby zaśpiewać "Chrystus Pan karmi nas". Ciekawe jak dobrał pieśni na nowej mszy, ale jak tak to widać że dobiera sobie jak mu się podoba i na co ma ochotę.

Szanowny Kamilu.
Nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych.
Kombinowanie z ustalaniem jakie pieśni można a jakich nie można zaśpiewać na Mszy dotyczy NOM - ponieważ w 99,99% przypadków pieśniami zastępuje się przypisane propria. Można by dyskutować czy także do VOM można by doczepić się z doborem pieśni - gdyby propria nie były odśpiewywane. IMO - nie. Bo to inny system.
"Chrystus Pan karmi nas" uważam za bardzo słabą pieśń, także jej bym nie zaśpiewał. Wolałbym jakąś pieśń typu eucharystycznego, zwłaszcza "Bądźże pozdrowiona", a po niej "Uwielbiaj duszo moja".
Ale wkraczamy chyba w dyskusję o gustach.
A nasz organista ma ten komfort, że gra tylko na VOM, nie musi "dobierać" po novusowemu. Przepisane propria zostały odśpiewane, nie musimy udawać ze występuje konieczność dostosowania treści pieśni do kalendarza i części Mszy.
99
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Świąt i Uroczystości - pieśni w święta i ceremonie różne.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez knrdsk1 dnia 27-08-2018, 15:28:38 »
100
Śpiew a liturgia / Odp: Pieśniolotek Świąt i Uroczystości - pieśni w święta i ceremonie różne.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Kamilg0 dnia 27-08-2018, 15:08:21 »
U nas wysiadły organy wczoraj, dlatego siostra dała na wejście "Madonne" aby wierni śpiewali głośno.  Miała być "Bogurodzica". Po Salve Regina można było by zaśpiewać chociażby "Jak szczęśliwa Polska cała" czy "Ze wzgórz Częstochowy" np. Jest także piękna pieśń "Polski Królowo opiekunko sławna".
"Matko Niebieskiego Pana" - piękna pieśń Maryjna, ale na tę uroczystość bym jej nie wybrał, "O Matko Miłościwa" również nie pasowało moim zdaniem... Na komunię warto byłoby zaśpiewać "Chrystus Pan karmi nas". Ciekawe jak dobrał pieśni na nowej mszy, ale jak tak to widać że dobiera sobie jak mu się podoba i na co ma ochotę. 
Strony: 1 ... 8 9 [10]